Sätt inte likhetstecken, det här är skillnaden mellan oro och ångest

, Jakarta – Många människor använder ofta termen oro för att beteckna ångesttillstånd och vice versa. Oro och ångest liknar varandra, men i själva verket är de två psykologiska tillstånden väldigt olika. Du kanske tror att det inte är viktigt att veta skillnaden mellan oro och ångest, eftersom de är båda i alla fall tillsammans för att visa det allmänna tillståndet av ångest. Men du vet, oro och ångest kan ha en annan inverkan på dina känslor och din psykologiska hälsa, du vet. Låt oss se skillnaden mellan oro och ångest nedan.

Läs också: Vad är skillnaden mellan panikångest och ångestsyndrom?

1. Ångest tenderar att kännas i huvudet, medan ångest finns i kroppen

Oro känns oftast bara av tankarna i våra huvuden. När vi oroar oss för något blir vårt sinne fullt och fokuserat på problemet. Oron nådde dock bara huvudet. Ångest är en djupare känsla som du kan känna i hela kroppen.

2. Ångest tenderar att vara specifik, medan ångest är bredare

Oro tenderar vanligtvis att märkas på specifika saker. Du är till exempel orolig för att du kommer försent på flygplatsen (specifikt problem). Medan ångest, känns vanligtvis i saker som är mer allmänna. Till exempel är du orolig för att resa (är det säkert att resa senare på planet eller hur efter att du har anlänt till destinationsstaden/-landet).

3. Ångest påverkar vanligtvis bara sinnet, medan ångest påverkar sinnet och mentalt

Denna distinktion är viktig, eftersom den mentala och känslomässiga effekten av ångest kan ha en mycket större inverkan på kardiovaskulär prestation än oro, som bara påverkar sinnet känslomässigt. Det är därför ångest kan göra dig fysiskt sjuk också.

Läs också: Har du någonsin känt dig nervös tills illamående? Vet orsaken

4. Ångest triggar den lidande att lösa problem, medan ångest inte gör det

Oro kan få oss att tänka efter lösningar och strategier för att lösa problemet. Samtidigt är ångest som ett hamsterhjul som bara får oss att gå runt och varv utan att leda till en produktiv lösning. Detta beror på att ångestens utbredda natur gör en person som upplever den svag och oförmögen att hitta lösningar på problem.

5. Oro orsakar mild känslomässig stress, medan ångest orsakar allvarlig känslomässig stress

Ångest är ett mycket starkare psykologiskt tillstånd än oro. Det är därför ångest kan vara mer störande och orsaka problem för den drabbade.

6. Oro orsakad av något realistiskt än ångest

Om du är orolig för att få sparken för dålig prestation kallas det att oroa dig. För något man är orolig för är realistiskt. Men om du är orolig för att få sparken för att din chef inte verkar märka det eller inte hälsar på dig, så kallas det ångest.

7. Ångest tenderar att vara kontrollerbar, medan ångest är mycket svårare att hantera

Med problemlösningsinsatser och strategier för att ta itu med orsaken till din oro kan du minska oro. Däremot kan ångest sällan kontrolleras på egen hand, så människor som är oroliga behöver hjälp av andra.

8. Ångest tenderar att vara ett tillfälligt tillstånd, men ångest kan vara länge

Eftersom oro vanligtvis kan få någon att leta efter en väg ut, är oro tillfällig. Däremot kan ångest kvarstå under en längre tid, till och med skifta från ett fokus till ett annat. Till exempel oroar man sig först för jobbet, men efter det börjar man oroa sig för sin hälsa, sedan ekonomi osv.

9. Ångest påverkar inte professionalism och personlighet, men ångest påverkar båda

Ingen kommer att ta ledigt och oroa sig för om deras tonåring kommer att klara testet eller inte. Däremot kan ångest få en person att känna sig väldigt rastlös, obekväm och ha koncentrationssvårigheter, så han eller hon kan känna sig för stressad för att arbeta.

10. Ångest anses vara ett normalt psykologiskt tillstånd, medan ångest inte är det

Om den förekommer i en viss nivå och varaktighet kan ångest betraktas som en psykisk störning som kräver psykologisk behandling eller medicinering.

Läs också: 15 symtom som uppstår från ångestsyndrom

Så om du känner dig orolig till den grad att det stör dina dagliga aktiviteter, prata bara med en psykolog . Du kan kontakta läkaren via funktionen Chatta med en läkare och prata igenom Video/röstsamtal och Chatt när som helst och var som helst. Kom igen, ladda ner Ansökan nu även på App Store och Google Play.

Psykologisk idag. Åtkomst 2019. 10 avgörande skillnader mellan oro och ångest.