Fördelar med att utöva Muay Thai för kvinnor

"Förutom att skydda sig själv från skenande brott, har kampsport, inklusive muay thai, många fördelar för att stödja kroppens hälsa. Här är några fördelar som kan kännas av kvinnor som gör denna kampsport.”

Jakarta - Många utövar alla slags kampsporter, såsom karate, kung fu, wushu, taekwondo och muay thai bara i syfte att skydda sig själva från de skenande brotten där ute. Faktum är att regelbundet utöva självförsvarssporter också mycket fördelaktigt för att stödja kroppens hälsa, du vet!

Muay thai, för en, är en sport som kan anses vara ganska utmanande att utöva. Inte bara män, denna sport har nu också flera klasser som kvinnor kan gå med i. Nåväl, ingen skillnad från andra kampsporter, muay thai har också många hälsofördelar för kroppen. De rörelser du gör i denna kampsport kan hjälpa till att öka din styrka, uthållighet, snabbhet och smidighet.

Läs också: Hur stretchar man innan man tränar?

Inte nog med det, muay thai har också en positiv inverkan på att öka och bygga uthållighet, kondition och övergripande kroppshälsa. Här är några av fördelarna som du kan få genom att välja att regelbundet utöva dessa självförsvarssporter:

• Öka benmuskelstyrkan

Sparkar och annat fotarbete är de viktigaste rörelserna inom muay thai kampsport. rundspark är en av de mest populära rörelserna, utförs genom att sparka i en halvcirkel med hjälp av den främre foten. Förutom att lära dig hur du sparkar bra, kan denna rörelse också bidra till att stärka musklerna i underkroppen. Om du gör det regelbundet kommer styrkan, uthålligheten och smidigheten i ben- och vadmusklerna att bli ännu bättre.

• Förbättra höftflexibiliteten

Att sparka och slå med dina knän hjälper till att träna din höftflexibilitet. Naturligtvis kommer att ha smala och friska höfter en positiv inverkan på andra kroppars hälsa. Det är därför inte ett fåtal kvinnor väljer att ägna sig åt muay thai-sporter framför andra självförsvarssporter. Se dock till att sträcka ut höftmusklerna och värma upp innan träning för att undvika risken för skador. Då och då kan du massera området för att förbättra blodcirkulationen.

Läs också: Olika fördelar med muskelstyrketräning som du behöver känna till

• Hjälp gå ner i vikt

All träning du gör, inklusive muay thai, kan hjälpa dig att gå ner i vikt, du vet! Du kanske inte inser att denna rörelse i självförsvar rör nästan alla delar av din kropp och hjälper till att öka motståndet i det kardiovaskulära systemet som helhet. Attityder som fotrörelser, slag, sparkar, attacker med knän eller armbågar som du gör i kombination med ordentlig stretching och uppvärmning kommer att bränna fett och kalorier i kroppen.

• Hjälp till att minska stress

En av de bästa sakerna du kan göra för att minska stressen är att träna. Täta arbetsaktiviteter kommer säkert att få dig att känna dig väldigt trött och stressad. Tja, du kan spendera lite tid på att träna muay thai på natten. Det minskar inte bara stressen, ditt humör blir bättre, du kan sova bättre på natten.

• Träna tänkande

När du tävlar och möter din motståndare måste du tänka på många strategier för att attackera samt vilka planer din motståndare använder. Så att rutinmässigt träna muay thai utan att inse det kommer att hjälpa dig att träna din snabbhet i att tänka för att lösa problem.

Läs också: 5 aeroba övningar för nybörjare som kan göras hemma

Det var några av fördelarna med muay thai som du kan få. Kom dock ihåg att inte träna överdrivet, ja! Även om det är hälsosamt, är överdriven träning fortfarande inte bra för kroppen. Glöm inte, ladda ner Ansökan för att göra det lättare för dig att köpa vitaminer och droger för att bibehålla uthålligheten. Så du behöver inte lämna huset längre.

Livestrong. Tillträdde 2021. Är Muay Thai ett bra träningspass? Här är vad du behöver veta.
Healthline. Tillgång 2021. Kickboxningsfördelar: förbättrad hjärthälsa, viktminskning och mer.