Dessa är tecknen på ett friskt foster hos gravida kvinnor i första trimestern

, Jakarta – Att upprätthålla hälsan under graviditetens första trimester är mycket viktigt, både för moderns och fostrets hälsa. Faktum är att hälsan hos gravida kvinnor som är vakna kan bidra till att tillväxten och utvecklingen av fostrets organ går perfekt. Så, hur bibehåller man hälsan under graviditeten? Vilka är tecknen på ett friskt foster under graviditetens första trimester?

När de går in i de tidiga stadierna av graviditeten kommer blivande mammor säkert att börja uppleva ett antal förändringar, allt från fysiska förändringar, humör till dagliga vanor. Ändå måste mammor veta vilka förändringar som är normala och vilka som inte är det. På så sätt kan mamman alltid behålla fostrets hälsa och förhindra störningar under graviditetens första trimester.

Läs också: 5 tips för att ta hand om graviditeten under första trimestern

Att känna igen förändringar i första trimestern

Under de första dagarna av graviditeten kanske det inte blir så många förändringar, särskilt hos fostret. Dock måste blivande mammor kunna anpassa sig till de förändringar som sker. Förändringar måste också hanteras på lämpligt sätt för att hålla graviditeten frisk. Att behålla graviditeten i de tidiga stadierna innebär att stödja barnet att växa och utvecklas normalt och hälsosamt.

Det finns flera tecken på ett friskt foster under graviditetens första trimester som kan kännas igen, inklusive:

1. Tidig fosterutveckling

När man går in i den första månaden av graviditeten har fostret börjat uppleva utveckling, inklusive fysisk utveckling. Ett friskt foster kommer att börja visa mörka ringar i ansiktet. Senare kommer cirkeln att utvecklas till ögonen och andra delar av ansiktet. Inte nog med det, under den första månaden har det också skett fysisk utveckling inklusive underkäken och munnen, samt halsen som växer på insidan.

I början av trimestern har även moderkakan bildats, som är den del som fungerar för att distribuera näringsämnen från moderns mat till fostret i livmodern. Förutom att distribuera mat fungerar moderkakan också för att kanalisera avfall från fostret till utsidan. Bildandet av moderkakan är ett tecken på att fostret är friskt och börjar utvecklas.

Läs också: 5 tips för att ta hand om graviditeten under första trimestern

2. Fosterrörelse

Att känna igen tecken på ett friskt foster kan också göras genom att observera fostrets rörelser. I livmodern ger fostret ibland en liten spark som mamman kan känna. Dessa sparkar kan vara ett tecken på att barnet växer och utvecklas friskt. Fosterrörelser kan kännas tidigt i graviditeten.

Med tiden kan sparkarna bli vanligare, särskilt mot slutet av graviditetens andra trimester. Fosterrörelser kommer också att ses vid en graviditetsultraljudsundersökning. Mödrar rekommenderas att vara medvetna om förändringar i fostrets rörelser, till exempel när fostrets rörelser minskar. Kontakta omedelbart en läkare för att fastställa orsaken.

3. Viktökning

Det är väldigt naturligt för blivande mammor att gå upp i vikt, även detta kan vara ett tecken på en normal graviditet. Vanligtvis kommer vikten hos gravida kvinnor att öka gradvis och är resultatet av fostrets utveckling i livmodern. Under graviditeten är en normal och hälsosam viktuppgång cirka 1–2 kg under graviditetens första trimester och 2–2,5 kg under senare trimestern.

Läs också: 5 anledningar till att gravida kvinnor inte bör vara trötta under första trimestern

Att bibehålla fostrets hälsa under den första trimestern av graviditeten kan också göras genom att rutinmässigt kontrollera med läkaren. Mödrar kan också alltid kopplas till läkare genom applikationen . Förmedla de upplevda besvären till förlossningsläkaren genom videoklipp / Röstring upp och Chatt . Kom igen, ladda ner nu på App Store och Google Play!

Johns Hopkins medicin. Åtkomst 2020. Första trimestern.
WebMD. Tillträde 2020. Feeling Your Baby Kick.
Föräldrar. Hämtad 2020. Vad är normalt under tidig graviditet?