Detta är myten om Left Eye Twitch

"Det finns många myter som cirkulerar om ryckningar i vänster öga. Faktum är att varje land har sin egen myt om detta. I själva verket är ögonryckningar något som kan förklaras medicinskt, vilket kallas myokymia.”

Jakarta - Vänster öga ryckningar är en vanlig sak. Traditionerna och kulturen i ett område gör det dock ofta mer "kryddat". Det finns till exempel en myt om att detta är ett gott tecken, eller vice versa.

I den medicinska världen kallas ögonryckningar myokymia. Detta tillstånd uppstår när ögonmusklerna spasmer upprepade gånger. De flesta ögonryckningar varar bara några minuter, men ibland kan de vara i dagar eller mer.

Läs också: 5 betydelser av twitch i kroppsdelar

Myth of Left Eye Twitch från olika länder

Det finns fortfarande många människor som associerar ryckningar i det vänstra ögat med vissa övertygelser. Här är myterna om ryckningar i vänster öga i olika länder:

1. Indonesien

I Indonesien anses ryckningar i vänster öga ofta vara ett gott tecken. Om du upplever ett ryck i vänstra ögonvrån betyder det att du kommer att träffa avlägsna släktingar som har varit separerade under en lång tid.

2. Kina

Likaså med de föreställningar som cirkulerar i Kina. Den vänstra ögat ryckningen tros betyda ankomsten av lycka eller till och med ett stort regn av guld. Men det finns också några kineser som tror att ryckningarna i ögat till vänster indikerar att du snart kommer att gråta.

3. Indien

Myten om det vänstra ögat ryck i Indien är motsatsen till myten som cirkulerar i Kina. I Indien anses ryckningar i vänster öga vara ogynnsamma.

Detta beror dock också på kön. Om en kvinna upplever det, så är det ett gott tecken. Å andra sidan är det vänstra ögat ryck ett dåligt tecken om en man upplever det.

4. Vissa regioner i Afrika

I vissa delar av Afrika betyder en ryckning i det nedre ögonlocket att du är på väg att brista i gråt. Under tiden, om det övre ögonlocket rör sig, betyder det att du kommer att träffa någon oväntat. Nigerianer ser ryckningarna i ögat till vänster som ett tecken på otur.

5.Hawaii

På Hawaii signalerar en ryckning i ögat till vänster ankomsten av en främling. Det finns också en annan version av myten, nämligen att om ryckningarna i vänster öga kvarstår kan det vara ett dödstecken i familjen.

Läs också: Vänster öga rycker ofta, vilket tecken?

Vetenskaplig förklaring

Bakom myterna som cirkulerar ovan finns det en vetenskaplig förklaring till att det vänstra ögat rycker. Även om enstaka ryckningar i eller runt ögonlocken kan vara irriterande, är de flesta ögonryckningar inte ett allvarligt tillstånd.

Vänsterögonryckningar är vanligtvis inte farliga, eftersom de ofta utlöses av olika dagliga aktiviteter, såsom trötthet, sömnbrist, rökning, intag av koffein eller alkohol.

Dessutom kan ansträngda ögon på grund av att titta på tv, spela prylar eller arbeta för länge framför en datorskärm också utlösa ryckningar i vänster öga.

Om det vänstra ögat ryckningar orsakas av dessa saker, kan du övervinna det genom att vila och minska koffein- eller alkoholintaget.

Men i sällsynta fall kan ryckningar i vänster öga också associeras med neurologiska störningar, såsom epilepsi, Parkinsons sjukdom eller Tourettes syndrom.

Läs också: Ryck i vänster öga på grund av stress, verkligen?

När ska man vara alert?

En ögonryckning är sällan ett tecken på ett allvarligt tillstånd som kräver akut medicinsk vård. Men om ryckningarna är långvariga eller kroniska kan det vara en indikation på en allvarligare sjukdom i hjärnan eller nervsystemet.

Du kan behöva uppsöka läkare om du upplever kroniska ögonryckningar tillsammans med något av följande symtom:

• Ögon som är röda, svullna eller har ovanliga flytningar.
  • Det övre ögonlocket sjunker.
  • Ögonlocken stängs bokstavligen varje gång de rycker.
  • Ryckningarna fortsatte i flera veckor.
  • Ryckningarna börjar påverka andra delar av ansiktet.

Det är en liten diskussion om myten om det vänstra ögat ryckningar och den faktiska medicinska förklaringen. Om du upplever detta och känner dig störd kan du använda applikationen att prata med läkaren och köpa den utskrivna medicinen när som helst.

spelare. Åtkom 2021. Myths About Left Eye Twitching.
Allt om vision. Åtkom 2021. Ögonryckningar: 8 orsaker och behandlingar.
Healthline. Åtkom 2021. Eyelid Twitch.