Kan hörselnedsättning botas?

, Jakarta – Har du någonsin haft problem med att förstå vad andra människor sa i telefonen? Eller ber du ofta andra människor att upprepa vad de pratar om för att du inte kan höra deras röst tydligt? Var försiktig, dessa två saker kan vara ett tecken på att du har nedsatt hörsel.

Men du behöver inte oroa dig, hörselnedsättning kan botas så länge du tar behandling så snabbt som möjligt och på rätt sätt. Kom igen, ta reda på hur du botar hörselnedsättning här.

Underskatta inte hörselnedsättning. Faktum är att, baserat på WHO:s uppskattningar, finns det runt 360 miljoner människor i världen som lider av hörselnedsättning 2012. Sydostasien sägs vara det område med det högsta antalet fall av hörselnedsättning och dövhet.

Det är därför WHO lanserade programmet Sound Hearing 2030 så att alla kan ha optimal öron- och hörselhälsa till 2030.

När människor blir äldre ökar risken för en persons hörselnedsättning. Men hörselnedsättning kan också uppstå tidigare, om du ofta lyssnar på ljud som är för höga, till exempel lyssnar på musik för högt genom en headset . Observera att det mänskliga örat fortfarande kan ta emot ljud med en ljudnivå på upp till 79 decibel.

En persons hörsel kan sägas störas om ljudsignalen inte når hjärnan. Denna hälsostörning utvecklas vanligtvis gradvis, men hörselnedsättning kan uppstå plötsligt.

Orsaker till hörselnedsättning

Behandling för hörselnedsättning beror på den bakomliggande orsaken. Därför måste du först veta vad som kan vara orsaken till hörselnedsättning. Här är några saker som kan utlösa hörselnedsättning:

• Ålder. De flesta börjar uppleva hörselnedsättning när de blir äldre. Hörselnedsättning som uppstår på grund av ålder kallas också presbycusis .
  • Högt ljud. Att höra ett mycket högt ljud, oavsett om det uppstår plötsligt, till exempel en explosion, eller att höra ett ljud som inte är lika högt som en explosion, men som inträffar kroniskt, som musik eller ett flygplan, kan orsaka hörselnedsättning.
  • Smuts eller infektion. Båda dessa kan täppa till öronhålan och orsaka hörselnedsättning.

Läs också: 5 fakta om öronvax

• Trauma. Till exempel ett brutet öronben eller en sprucken trumhinna.

Läs också: Känn till 3 komplikationer på grund av en brusten trumhinna

• Konsumtion av vissa läkemedel, såsom aspirin, antibiotika streptomycin , och kemoterapiläkemedel, till exempel cisplatin och cyklofosfamid .
  • Sjukdom. Hörselnedsättning uppstår vanligtvis också som ett resultat av vissa sjukdomar, såsom högt blodtryck, hjärtsjukdomar och diabetes som kan störa blodflödet till örat.

Utifrån den del av örat som är drabbad kan hörselnedsättningen också delas in i två typer, nämligen:

1. Sensorineural hörselnedsättning (döv)

Detta tillstånd uppstår på grund av skador på känsliga hårceller i innerörat eller skador på hörselnerven. Saker som kan utlösa sensorineural hörselnedsättning inkluderar ärftlighet, åldrande, huvudskador, stroke, droger och att höra höga ljud.

2. Konduktiv hörselnedsättning

Denna typ av hörselnedsättning uppstår när ljudvågor inte kan nå innerörat. Saker som kan orsaka att detta tillstånd uppstår, inklusive en sprucken eller perforerad trumhinna, svullnad av väggen eller dysfunktion av eustachian-röret (röret som förbinder öronhålan med näshålan), öronvax, infektion eller en godartad tumör som blockerar den, och en främmande kropp i örat.

Behandling av hörselnedsättning

Tja, genom att känna till orsaken till hörselnedsättning kan läkaren föreslå lämpliga behandlingsåtgärder. För personer med ärftlig neural hörselnedsättning kan ett tillvägagångssätt som kan rekommenderas att använda en hörapparat eller ett cochleaimplantat följt av en långvarig rehabiliteringsprocess. Denna implantatåtgärd görs dock endast när patientens tillstånd tillåter.

Om hörselnedsättning orsakas av ansamling av öronvax kommer smutsen som täpper till öronen att rengöras så att hörseln kan återställas. Men för personer med kroniska öroninfektioner som upplever vattniga öron med mild till måttlig svårighetsgrad kan behandlingen inte bara rengöra smutsen, utan det rekommenderas att utföra tympanoplastik. Huvudmålet med denna operation är att dränera tillståndet inuti örat, så att det kan rekonstrueras för att förbättra hörseln.

Men om den drabbade har allvarlig hörselnedsättning eller har varit döv sedan födseln, rekommenderas den drabbade att lära sig teckenspråk och läppläsning för att underlätta kommunikationen med andra.

Läs också: Du kan inte slarva, här är 3 sätt att behandla tinnitus

Det är några sätt att bota hörselnedsättning. Om du upplever symtom, till exempel symtom på hörselnedsättning, prata bara med din läkare med hjälp av appen . Genom Video/röstsamtal och Chatt , kan du kontakta läkaren för hälsorådgivning när som helst och var som helst. Kom igen, ladda ner nu även på App Store och Google Play.