Det här är 8 typer av typiska indonesiska sporter som är användbara

, Jakarta - Sporter som fotboll, basket och volleyboll kanske redan är bekanta för öronen. Men visste du att Indonesien har olika typer av traditionella sporter som inte bara är roliga, utan också användbara för att träna fysisk smidighet?

Till skillnad från sport i allmänhet kommer denna typ av typisk indonesisk sport från traditionerna och kulturen i en region. Tja, eftersom Indonesien består av olika stammar och kulturer, är typerna av traditionella sporter också väldigt olika. Trots det finns det flera typer av indonesiska sporter som officiellt har blivit nationella och internationella sporter, du vet. Vad är du?

1. Pencak Silat

Denna indonesiska kampsport sägs ha funnits sedan 700-talet e.Kr. Det är därför många krigare från Majapahit- och Sriwijaya-rikena var kända för att vara bra på kampsport. Detta kan ses från vapenföremålen under det hinduisk-buddhistiska kungariket och relieferna av silathästarnas position vid Prambanan och Borobudurtemplen. Fram till nu är sporten pencak silat fortfarande populär, den har till och med använts som en av sporterna på den internationella arenan.

Läs också: Detta är vad som händer med kroppen när du slutar träna

2. Sepak Takraw

Även om det hävdades av flera länder i Sydostasien, som Malaysia, Laos, Filippinerna och Thailand, är sepak takraw faktiskt en unik och originell sport från Indonesien, som kommer från södra Sulawesi. Denna sport upptäcktes först under det malaysiska sultanatet på 1400-talet.

Hur man spelar det är ganska unikt. Som att kombinera fotboll och volleyboll, det vill säga genom att sparka bollen utanför nätet som är utspritt mitt på planen. Förutom att det är roligt, kan den här sporten också träna styrkan i benmusklerna.

3. Rock Jump

Klipphoppning är en indonesisk sport som är en tradition för folket på Nias Island. Till en början gjordes denna sport som en förberedelse före kriget. Nias-ungdomar som framgångsrikt utför denna sport kommer att anses vara mogna och fysiskt mogna och redo för äktenskap.

Det är därför istället för att betrakta det som en sport, är stenhoppning för Nias-borna mer som en tradition, som om den lyckas kommer att vara en källa till stolthet för den unge mannen och hans familj. Eftersom det är en fråga om stolthet, brukar familjen hålla en fest genom att slakta några nötkreatur.

Läs också: Gör dessa 3 sporttips så att du inte blir skadad

4. Stiltor

Att använda två långa pinnar som är designade för att låta en person stå på en viss höjd, är styltor också en av de mest populära indonesiska sporterna. Att gå på styltor kan träna balans och kroppsmuskler. Även om styltor från början användes för att undvika vattenpölar eller översvämningar, används nu denna sport ofta som en tävling, till exempel på högtidlighållandet av självständighetsdagen.

5. Karapan Sapi

Denna typiska indonesiska sport kommer från Madura, östra Java, som vanligtvis tävlas från augusti till oktober varje år. Som namnet antyder görs tjurkapplöpning genom att använda ett par kor bundna till en trävagn som kontrolleras av en jockey, och tävla snabbt med andra kor. Precis som styltorna är sporten karapan sapi också användbar för att träna kroppens balans.

6. Patol

Förutom pencak silat har Indonesien också en annan typ av självförsvarssport, nämligen patol. Denna traditionella typ av brottning kommer från Sarang, Rembang Regency, Central Java. Till en början var patol ett tävlingsevenemang för att hitta de bästa riddarna som kunde tilldelas att bevaka hamnen i Tuban, som på den tiden var sårbar för attacker från pirater och rövare.

Men nu används patol ofta som en självförsvarssport, som silat. Patolbrottning hålls vanligtvis vid kusten före fullmåne, eller på speciella dagar som havsallmosceremonin, som är en lokal tradition.

Läs också: Rekommenderad träningsdos för att hålla sig frisk

7. Racerbana

Omgivet av vatten känns det ofullständigt om Indonesien inte har den här typen av vattensporter. Det är pacu-stigen, en traditionell roddbåtssport hemma i Riau, som använder en 25–40 meter lång båt med initialt 40–60 personer.

Denna sport hölls ursprungligen i byar längs Kuantanfloden, för att fira stora islamiska högtider, som Maulid Nabi Muhammad SAW, Eid al-Fitr eller det islamiska nyåret. Men nu har banracing inkluderats i det nationella årliga evenemanget, varje 23–26 augusti.

8. Träskor/Terompah/Galuak

Även om det är som ett spel, träskor eller även känd som terompah eller galuak är en traditionell sport med ursprung i Indonesien. För att göra det krävs fysisk smidighet, samarbete, kreativitet, insikt och ärlighet. Verktyget för att göra denna sport är gjord av en serie brädor, som sedan får ett gummirep som toffel. I en träsko spelar minst 3 personer.

Det är några typer av sporter som är typiska för Indonesien, som inte bara är roliga utan också hälsosamma för kroppen. Innan du gör dessa sporter, glöm inte att värma upp, så att musklerna inte blir chockade. Om du upplever en skada eller irritation efter att ha idrottat, diskutera tillståndet med läkaren på appen . Diskussioner med läkare kan göras genom funktionerna Chatt eller Röst/videosamtal .

Nu! Jakarta. Åtkomst 2019. Känner du till dessa indonesiska traditionella sporter?
geografiska områden. Tillträde 2019. Etnisk sport.