Typer av mänsklig andning du behöver känna till

Människans andning består av att ta in luft (inspiration) och utandning (expiration). Men sett utifrån de använda musklerna kan typen av mänsklig andning delas upp i två, nämligen buk- och bröstandning. Under tiden, baserat på platsen, finns det två typer av andning, nämligen yttre och inre.

, Jakarta – Andning är en viktig aktivitet för människans överlevnad. Genom att andas kan människan få det syre som behövs för att alla processer eller aktiviteter i kroppen ska kunna ske ordentligt.

Citerat från utbildnings- och kulturministeriets officiella webbplats (Kemendikbud), involverar andning två aktiviteter, nämligen att andas in luft (inspiration) och andas ut luft (utandning) genom andningsapparater. Vi gör processen att andas varje dag, så det händer ofta utan att vi inser det. Men du vet, inte bara inandning och utandning av luft, mänsklig andning består faktiskt av flera typer. Genom att känna till typerna av andning kan du andas bättre för att förbättra kroppens hälsa. Här är recensionen.

Läs också: Känna till funktionerna hos de mänskliga andningsorganen

Förstå andningsprocessen

Du kanske har lärt dig om den mänskliga andningsprocessen när du gick i skolan. Det är dock inget fel med att minnas, till och med förstå ytterligare om de aktiviteter som är avgörande för mänskligt liv.

Visste du att människor andas genom att ändra lufttrycket i lungorna. Denna tryckförändring får luft att röra sig in och ut ur och in i lungorna, vilket också är känt som andningsprocessen. Som tidigare nämnts består andningsprocessen av två steg, nämligen:

1. Inspiration (inandning)

Under inandningsprocessen expanderar lungvolymen som ett resultat av sammandragning av diafragman och interkostala muskler (muskler anslutna till revbenen), och expanderar därigenom brösthålan. På grund av volymökningen minskar trycket, enligt Boyles lag. Minskningen av trycket i brösthålan i förhållande till omgivningen gör att hålighetstrycket är mindre än atmosfärstrycket. Denna tryckgradient mellan atmosfären och brösthålan tillåter luft att komma in i lungorna. Det är processen för inandning.

1. Utandning (utandning)

Vid utandning (expiration) ryggar lungorna tillbaka för att tvinga ut luft ur lungorna. De interkostala musklerna slappnar av och återställer bröstväggen till sin ursprungliga position. Diafragman slappnar också av och rör sig högre in i brösthålan. Lufttrycket i lungorna kommer att stiga över atmosfäriskt lufttryck och luft kommer att strömma ut ur lungorna. Så, utstötningen av andningsluft från lungorna beror på att brösthålan minskar och lufttrycket i lungorna ökar.

Denna rörelse av luft ut ur lungorna klassificeras också som en passiv händelse eftersom det inte finns några muskler att dra ihop sig för att driva ut luft.

Läs också: Dessa 5 andningsövningar kan förbättra lungfunktionen

Typer av mänsklig andning

Nu, efter att ha känt till andningsprocessen, är det också viktigt att veta vilken typ av andning vi kan göra. Baserat på de involverade musklerna delas mänsklig andning in i två typer, nämligen:

1. Bröstandning

Som namnet antyder är bröstandning andning som bildas av bröstmusklerna mellan revbenen. Detta är den typ av andning vi vanligtvis gör. Processen för bröstandning, nämligen:

• Vid inspiration drar de yttre interkostalmusklerna ihop sig och revbenen lyfts. Detta gör att volymen i brösthålan expanderar eftersom den är fylld med luft och även lungorna expanderar, vilket gör att lufttrycket blir mindre än atmosfärsluften. Därmed kan luft komma in.
  • Under utandning slappnar musklerna mellan revbenen av. Revbenen kommer att dras till sin ursprungliga position, volymen av brösthålan kommer att minska, lufttrycket i brösthålan kommer att öka, så att lufttrycket i lungorna är högre än atmosfärisk luft. Som ett resultat kommer luft att strömma ut.
  1. Magen andas

Till skillnad från bröstandning assisteras bukandningen av diafragmamuskeln som sitter under buken. Denna typ av andning uppstår vanligtvis när du sover. Processen för bukandning består av två steg, nämligen:

• Inspiration uppstår när diafragmamuskeln drar ihop sig. Membraninträde gör att volymen i brösthålan ökar, så att lufttrycket minskar. Detta följs av expansion av lungorna, vilket gör att lufttrycket blir mindre än atmosfäriskt lufttryck, så att luft kan komma in.
  • Medan utandning startar från membranet slappnar muskeln av och bukväggsmusklerna drar ihop sig vilket gör att membranet lyfts och kröker sig för att trycka mot brösthålan. Detta gör att volymen i brösthålan minskar och trycket ökar, så att luften i lungorna kommer ut.

Förutom typen av muskel kan typen av andning också grupperas efter plats, nämligen yttre och inre andning:

1. Extern andning

Detta är en typ av andning som sker inuti lungorna. Mer exakt sker extern andning på ytan av alveolerna som finns inuti lungorna. Extern andning är utbytet av luft mellan luften i alveolerna och blodet i kapillärerna.

1. Inre andning

Intern andning är utbytet av luft mellan de röda blodkropparna i kapillärerna och kroppens celler. Således sker denna andning på en mycket djupare plats än extern andning.

Läs också: 4 luftvägssjukdomar att se upp för

Tja, det är de typer av mänsklig andning som du behöver känna till. Om du har problem med din andning, såsom andnöd, andnöd eller något annat, dröj inte med att träffa en läkare. Gå omedelbart till läkaren genom att boka tid på sjukhuset genom ansökan . Kom igen, ladda ner Appen finns nu även på Apps Store och Google Play.

lumen. Åtkom 2021. The Mechanics of Human Breathing.
Utbildnings- och kulturministeriet. Åtkom 2021. Humant andningsorgan.
Utbildnings- och kulturministeriet. Åtkom 2021. Klass XI Biology High School Learning Module.