Tips för att ta hand om och ta hand om samojedhundar

“Samojeden är en vänlig hund och är perfekt för familjer som har ett hushåll med en trevlig miljö och som verkligen har mycket tid att spendera med sin hund. Men det finns fortfarande några saker att tänka på innan du bestämmer dig för att skaffa en samojedhund."

Jakarta – Samojedhundar sågs först på 1800-talet i Sibirien. De är ättlingar till Nenets Herding Laika (urgammal rysk jakthund). Laikahundar är jakthundar som används för en mängd olika funktioner, inklusive jakt. Jägare föder upp samojedhundar som speciella renskötare. Den vita pälsen gör denna hund till en favorit bland jägare eftersom den låter dem kamouflera med snön.

Samojeden är känd för sitt signaturleende och är känd som en mycket vänlig och nyfiken hund. Samojedens milda och stabila temperament är hans varumärke. Detta är en av anledningarna till att så många familjer adopterar denna ras.

Dessutom är denna hund också känd för sitt höga skäll. Faktum är att de också ganska ofta hittas ylande och sjunger. Även om den vanligtvis skäller på nya människor, är samojeden inte alls känd för att vara aggressiv. Faktum är att dessa hundar är kända för sina vänliga och kärleksfulla personligheter. När de väl träffar någon förvandlas de till bortskämda hundar.

Läs också: Hur man vet att din hund är sjuk

Tips för att hålla en samojedhund

Ett vänligt och omtänksamt temperament gör samojeden till en fantastisk familjehund. De är mycket vänliga med barn och har i allmänhet ett väldigt tålmodigt temperament. Tja, här är några tips som du behöver veta innan du adopterar en samojedhund:

1. Hårvård

Den vita pälsen på samojeden är väldigt vacker. Så för att upprätthålla det är förstås skötsel väldigt viktigt. Faktum är att många av dessa hundägare inte spenderar mycket tid på att sköta sin päls, vilket gör att samojeden ser ut som ett får. Dessutom gillar många samojeder att leka i leran, så att hålla pälsen ren är ett dagligt jobb.

Det är viktigt att notera att samojeden har en ganska tjock dubbel päls. Utan regelbunden grooming kommer det att få håret att trassla ihop sig lätt. Regelbundna bad med schampo av hög kvalitet är också ett måste.

Läs också: Symtom på urinproblem hos hundar att veta

1. Träning av samojedhundar

Samojedhundar är mycket intelligenta och mycket självständiga. De vill göra saker själva. Men om du har tålamod, hängivenhet och ett lugnt uppträdande kan du lära dig några grundläggande kommandon och hur du gör några trick. Om du vill göra det måste du vara positiv, ha kortare träningspass och göra det roligt.

1. Var uppmärksam på hans hälsotillstånd

Som en mycket gammal och ren ras är samojeden relativt frisk. Däremot kan de utveckla vissa sjukdomar, så det måste man vara försiktig med. Dessa hundar är benägna att drabbas av medicinska tillstånd som bäckendysplasi, flatulens, progressiv retinal atrofi, hudinfektioner, tandproblem, fetma och diabetes.

Läs också: Hundloppor kan orsaka dessa hälsoproblem

1. Utnyttja energin från samojedhunden

De flesta gillar samojedhundar på grund av deras utseende. Men samojeden är faktiskt en brukshund. Det betyder att samojeden har mycket energi och verkligen behöver mycket motion för att hålla sig frisk och glad.

Samojeder kräver två långa promenader per dag samt dagliga besök i parken. Den här rasen älskar också att utforska nya utrymmen så att förändra landskapet genom att gå till en annan hundpark eller vandra rekommenderas också. Enkelt uttryckt, om du gillar att koppla av hemma och inte spenderar för mycket tid utomhus, är det bäst att välja en annan typ.

Så, det var några tips för att ta hand om samojedhundar. Nu kan du enklare övervaka ditt husdjurs tillstånd med appen . Att boka tid till närmaste sjukhus är nu inte svårt längre. Ladda nerAnsökan just nu ja!

Husdjuren och kärleken. Tillgång 2021. 7 saker att veta innan du skaffar en samojedvalp.
Petsmont. Tillgänglig 2021. Toppsaker att veta innan en samojedadoption.
Hundfolket. Tillgänglig 2021. Samojedvalpar: Allt du behöver veta om den ultimata snöhunden.