8 saker som händer med ett foster vid 7 månaders graviditet

, Jakarta – Om man kliver in på den 7:e graviditetsmånaden eller den tredje trimestern, betyder det att väntetiden för födsel snart tar slut. Vid denna graviditetsålder sker flera förändringar hos fostret och som är intressanta för mamman att känna till. Här är uttalandet:

1. Bebisens vikt har ökat markant med intervallet 900-1800 gram och en längd på cirka 36 centimeter. I detta tillstånd kommer mamman att ha svårt att hitta en bekväm ställning att sova, eftersom livmodern blir större.
  2. I detta skede av graviditeten är barnets hörsel fullt utvecklad. Dessutom byter fostret ofta positioner för att svara på stimuli, inklusive ljud, smärta och ljus. Just nu är det en bra idé för mammor att börja bli mer intensiva med att bjuda in barnet att chatta eller lyssna på musik som kan lugna barnet.
  3. När den kommer in i den sjunde månaden kommer barnets benstruktur att börja stärkas från brosk till hårt ben. Därför bör mammor börja vara uppmärksamma på kalciumintaget så att barnets bentillväxt inte upplever störningar.
  4. Bebisar börjar aktivt röra sig och sparka intensivt, till och med antalet babysparkar används för att mäta barnets tillstånd i livmodern.
  5. Lungorna börjar utvecklas vid sju månaders graviditet, så även om barnet föds för tidigt är chansen att överleva större med intensivvård.
  6. Utvecklingen av det centrala nervsystemet har mognat. Fostret kan utföra rytmiska andningsrörelser och kontrollera sin kroppstemperatur.
  7. Sömn- och vakenhetscykler hos spädbarn är tydligare och spädbarn kan drömma medan de sover.
  8. Bebisar kan också gråta och öppna och blunda som en form av reaktion och svar på vad de känner när de är i livmodern.

Att veta att det finns många förändringar och utvecklingar som fostret upplever när det går in i den 7:e graviditetsmånaden, är det viktigt för mamman att se till att hennes matintag är i enlighet med de näringsämnen som barnet behöver. Dessutom, när man kliver på den sjunde månaden, blir graviditeten en utmanande period för gravida kvinnor. Anledningen är att allt kommer att kännas obehagligt vid den tiden, plus barnets viktökning.

Läs också: 5 sätt att övervinna värk i kroppen efter träning

Några av de näringsämnen som måste konsumeras av gravida kvinnor under den sjunde månaden av graviditeten är:

C-vitamin

C-vitaminintag kan stödja den snabba tillväxten av babyceller och säkerställa att mammans immunförsvar fungerar optimalt och hjälper mammans kropp att ta upp järn från vegetabilisk mat. Gravida kvinnor med låga nivåer av vitamin C kan öka sannolikheten för havandeskapsförgiftning, högt blodtryck och vätske- och proteinretention i urinen.

Läs också: Det här är ett knep som måste göras för att barn inte ska vara rädda för att gå till skolan

Kalcium

Kalcium ser till att moderns bentäthet är optimal och främjar normal tillväxt och utveckling av barnets ben, tänder, muskler och nerver. Kalcium är också viktigt för muskelsammandragning, blodkoagulering och blodtrycksreglering.

Magnesium

Magnesium är också ett viktigt mineral för benhälsa. Dessutom hjälper magnesium mammans kropp att utnyttja protein och energi, reglerar blodsocker- och blodtrycksnivåer och hjälper muskler och nerver att fungera. Magnesium är också användbart för att minska benkramper som är vanliga under graviditetens tredje trimester. Att äta nötter, frön och mörkgröna bladgrönsaker kan öka mängden magnesium hos gravida kvinnor.

Omega-3 fettsyror

Omega-3-fettsyror som finns i fisk är mycket viktiga för graviditet och amning, eftersom man tror att kombinationen av de två kan stödja utvecklingen av barnets hjärna, centrala nervsystem och ögon. Omega-3-oljetillskott under graviditeten kan vara fördelaktigt, särskilt om mammans kostintag är lågt på grund av bristande aptit.

Kolin

Kolin spelar en viktig roll i utvecklingen av barnets cellmembran, nervimpulser och hjärnan. Vanliga multivitaminer har ofta brist på kolin. Av denna anledning bör mödrar inkludera mat rik på kolin som ägg, lax, kidneybönor, lättmjölk, kyckling, kalkon, nötlever och havre.

Om du vill veta mer om vad som händer vid graviditetens sju månaders ålder och hur du reglerar näringsintaget hos gravida kvinnor kan du fråga direkt till . Läkare som är experter inom sina områden kommer att försöka ge dig den bästa lösningen. Tricket, ladda bara ner applikationen via Google Play eller App Store. Genom funktioner Kontakta läkare mamma kan välja att chatta igenom Video/röstsamtal eller Chatt .