Rätt ålder för pojkar för omskärelse

, Jakarta - Det finns åtminstone två anledningar till varför pojkar behöver omskäras. Först, naturligtvis, av religiösa eller kulturella skäl. Till exempel är omskärelse en skyldighet som måste utföras av muslimer (män). För det andra av medicinska skäl, nämligen att förebygga olika sjukdomar som kan angripa underlivet.

Traditionerna för vissa seder och kulturer tyder på att pojkar bör omskäras innan de går in i tonåren, eller till och med småbarn. Men föräldrar är vanligtvis förvirrade över när det är rätt tidpunkt för pojkar att omskäras.

Tja, frågan är när är rätt ålder för manlig omskärelse?

Läs också: 5 fakta om omskärelse du behöver veta

Rekommenderad ålder för omskärelse

I väst pågår en viss debatt om huruvida omskärelse är medicinskt nödvändig, och ger omskärelse några hälsofördelar? Den allmänna överenskommelsen mellan vårdgivare är dock att fördelarna med omskärelse överväger riskerna med ingreppet. När är då rätt ålder för manlig omskärelse?

Det finns en intressant studie som vi kan se om detta. Studien är laddad Iranska Röda Halvmånen Medical Journal, titel "I vilken åldersintervall ska barn omskäras?".

Den kliniska prövningsstudien genomfördes på det anslutna sjukhuset vid Erzincan University of Medical Sciences, Turkiet, 2014. Omskurna barn utvärderades i 3 grupper, nämligen yngre än ett år (grupp 1), 1-7 år (grupp 2), och >7 år (grupp 3).

Vad blev resultatet då? Den kortaste återhämtningstiden efter narkos efter kirurgiskt ingrepp, och tiden till sjukhusskrivning, lägsta kostnad och minst anestesikomplikationer, alla avsåg grupp 1, som är gruppen barn under ett år.

Även om nästan alla barn under ett år kan bedövas med enbart midazolam, kräver de flesta barn äldre än ett år ketamin eller generell anestesi.

Enligt studien ovan kan omskärelse när ett barn är yngre än ett år minska risken för komplikationer från anestesi. Intressant nog kan det också sänka kostnaderna jämfört med att utföra proceduren på äldre barn.

Det bör understrykas, omskärelse hos nyfödda rekommenderas inte. American Academy of Pediatrics (AAP) rekommenderar inte rutinmässig omskärelse för alla nyfödda pojkar. AAP överlåter beslutet om omskärelse till föräldrar och stöder användningen av anestesi för spädbarn som genomgår ingreppet.

Läs också: Detta är skillnaden mellan omskurna och oomskurna män när det gäller hälsa

Fördelar med omskärelse för pojkar

Många av fördelarna med omskärelse som kan kännas av barn, särskilt när barnet har kommit in i vuxen ålder. Här är fördelarna med omskärelse som män kommer att känna:

1. Genom att göra omskärelse får pojkar lättare att rengöra sina könsorgan när de är vuxna. Detta kommer att hålla barnets intima organ rena och kommer att undvika olika könssjukdomar.
  2. Förhindrar sjukdomar i penis. Till exempel, smärta i huvudet eller förhuden på penis kallas phimosis.
  3. Minska risken för peniscancer och livmoderhalscancer hos partners.
  4. Gör penishälsan mer vaken, eftersom en omskuren penis är lättare att rengöra.
  5. Omskärelse kan också förhindra att pojkar får urinvägsinfektioner. Detta beror på att förhuden på penis tas bort. Vanligtvis kommer bakterier att sätta sig i förhuden på en oomskuren penis.
  6. Barn som har blivit omskurna kommer att undvika olika problem med penissjukdomar, såsom infektion eller inflammation. Vissa studier anger faktiskt också att omskärelse kan öka kroppens motståndskraft mot sexuellt överförbara sjukdomar som HIV eller AIDS.

Läs också: Barn som har svårt att urinera, var försiktig Phimosis

Vill du veta mer om ovanstående? Eller har andra hälsoproblem? Hur kommer det sig att du kan fråga läkaren direkt genom ansökan . Du behöver inte lämna huset, du kan kontakta en expert när som helst och var som helst. Praktiskt, eller hur?

US National Library of Medicine National Institutes of Health. Tillträde 2021. Vid vilken ålder ska barn omskäras?
Mayo Clinic. Tillgänglig 2021. Tester och procedurer. Omskärelse (man)
Johns Hopkins medicin. Tillträde 2021. Omskärelse.
National Health Service - Storbritannien. Åtkom 2021. Omskärelse hos pojkar