Erkänner Savants syndrom hos barn med autism

, Jakarta - Tillståndet med autism ses ofta negativt av allmänheten. Faktum är att många människor med autism är välsignade med intelligens över genomsnittet. Detta tillstånd uppstår när personer med autism har Savant syndrom. Vad är det för villkor?

Savants syndrom är ett sällsynt tillstånd, vanligtvis ses i vissa intelligenser som är mycket framträdande hos personer med autism. Detta syndrom kan se till och med slående ut, eftersom det vanligtvis uppträder med vissa tillstånd, vanligtvis autismspektrumstörning, som också ägs av icke-nautiska personer med intelligensnivåer (IQ) under genomsnittet.

Läs också: Vacciner kan orsaka autistiska spädbarn, myt eller fakta?

Människor med Savants syndrom har extraordinära förmågor

Anledningen är att så många som var tionde person med autism har extraordinära förmågor på olika nivåer. Även om savants syndrom förekommer vid andra utvecklingsstörningar eller vid andra typer av sjukdomsskador i centrala nervsystemet. Oavsett talang, förmåga eller skicklighet hos experten, är det förknippat med ett mycket stort minne hos ägaren av savant-syndromet.

Vanligtvis kan de speciella färdigheter som personer med savant syndrom besitter variera. Vissa är begåvade inom musik och konst, andra är enastående

inom de exakta vetenskaperna, som matematik eller mekanik. Underbart, eller hur?

Tänk på att en expert som blir en "forskare" och en begåvad autistisk person är inte samma sak. Det finns många autister med vanliga talanger, men autister med savant syndrom är sällsynta.

Det vill säga att en person med autism som kan räkna bra, är bra på att spela ett instrument eller framställer sig själv som mycket kapabel är per definition ingen expert.

Är Savants syndrom en bra sak?

Naturligtvis kommer föräldrar till autistiska barn att känna sig lyckliga när de vet att deras barn har stor intelligens och förmågor bakom autistiska tillstånd. I verkligheten är det få personer med autism som är utbildade, även om många av dem också är väldigt intelligenta. Det uppskattas att en av tio autister är forskare.

Läs också: Så här observerar du ätstörningar hos barn

Det är inget fel med att se savants syndrom som en positiv sak. Dessa tillstånd gör dock inte alltid livet lättare, och kan i vissa fall göra livet svårare.

Vissa autistiska forskare har extraordinära förmågor som kan förlängas eller kanaliseras i användbara riktningar. Till exempel kan vissa begåvade autistiska artister och musiker sälja sina unika verk (genom sina föräldrar eller chef, förstås).

I de flesta fall är de intelligenta färdigheter som personer med autism har "delade" färdigheter, vilket betyder färdigheter som, även om de är verkliga och betydelsefulla, inte används i vardagen.

Till exempel har en autistisk person förmågan att recitera skriften i en bok och kan komma ihåg den, men denna förmåga kanske inte har ett meningsfullt syfte utanför sig själv.

Av denna anledning sparas inte föräldrarnas roll genom att utveckla talangerna hos barn med savant syndrom. Helst är utvecklingen i form av en kombination av utbildning för geniala barn ( begåvade barn) , nämligen berikning, acceleration och mentorskap. Samtidigt behöver barn med savants syndrom som har autism också få utbildning om visuellt stöd och utveckling av sociala färdigheter.

Läs också: Lär dig 5 myter som cirkulerar om autism

En studie visar att barn med autism såväl som savant syndrom som genomgår rätt utbildning kan uppleva betydande framsteg. Å andra sidan kommer hans sociala anda, akademiska värde och kommunikationsförmåga också att förbättras.

Om du vill veta mer om hur du utvecklar förmågor hos personer med savant syndrom kan du diskutera mer med psykologer genom applikationen . Kom igen, ladda ner Ansökan just nu!

Mycket bra hälsa. Hämtad 2020. Vad gör en autistisk person till en förkunnare?
Barns hälsa. Åtkom 2020. Savants syndrom