6 balansövningar för barn

, Jakarta – Bebisar under tre år har fortfarande inte en bra balans. Det är därför de fortfarande ofta faller när de går eller joggar. Låt inte din lilla leka prylar bara, men bjud in honom att göra aktiviteter eller leka för att stimulera utvecklingen av hans kroppsbalans.

Bebisar i åldrarna 2-3 år kan vanligtvis gå på egen hand utan behov av vägledning. Men balansen är fortfarande inte stabil, så mamman behöver hålla ett öga på honom hela tiden. För om du inte gör det kommer din lilla att ramla eller slå något. Det är väldigt viktigt att träna sin lillas balans så att koordinationen mellan rörelseorganen blir mer optimal. Bjud in ditt barn att göra spännande och roliga aktiviteter eller spel som är fördelaktiga för utvecklingen av balansen, minst 30 minuter varje dag. Här är exempel på aktiviteter som är bra för balansen:

1. Dansa

För mammor som har döttrar kan mammor ta med sina små till skolan eller danslektioner. När de dansar kommer barn att lära sig att harmonisera rörelser med musik med hjälp av sina ögon, öron, höfter, händer och fötter. Så att dans anses vara bra för att utveckla balansen. Men om barnet inte är intresserad finns det ingen anledning att tvinga det. Mammor kan hitta andra aktiviteter för att träna den lillas balans.

1. Självförsvar

Tja, för pojkar är kampsportsträning rätt aktivitet. Även om tjejer också får delta i denna aktivitet, speciellt om tjejer vägrar att träna dans. Sparkrörelsen i självförsvarsövningar är användbar för att stärka barnets lår- och ljumskmuskler, så att barnet blir starkare när det går och springer. För småbarn betonar inte spark- och slagrörelser som lärs ut intensitet och styrka, utan tränar snarare rätt kroppsställning. På så sätt kommer din lilla att ha bra hållning och kroppsbalans.

1. Hoppa hage

Detta spel som gör att barnet måste gå på tå med ett ben är ganska effektivt för att träna balansen i barnets kropp. Du kan göra din egen spårritning eller använda matta att spela det här spelet hemma.

1. Toe Walk

En annan aktivitet som inte är mindre spännande för att träna balans är tågång. Denna övning kan stärka benmusklerna tibialis anterior som spelar en viktig roll när ett barn springer eller hoppar, och tränar barn att koordinera sina ögon med fötterna. Du kan använda ett block som är en meter långt och bara en fot brett. Först och främst, guida din lilla genom blocket, sedan sakta kan du släppa det så att han kan lära sig att balansera sina egna steg.

1. Plocka frukt eller blommor

På helgerna kan du ta med ditt barn till en blomster- eller fruktträdgård. Be honom plocka blommor eller frukt från ett träd som inte är för högt för att nå. När du plockar kommer din lilla omedvetet att stå på tå ganska länge. Denna aktivitet är mycket bra för att träna grov- och finmotorik.

1. Be honom att imitera ett flygplan

Du kan också bjuda in din lilla att leka "imitation av ett flygplan". Så din lilla måste stå med ett ben höjt bakåt, med båda armarna utsträckta åt sidan. För att göra det ännu mer spännande kan mammor delta i detta spel och tävla med Lilla. Den som kan stanna längst på den positionen vinner.

Tja, det är några aktiviteter som mammor kan göra för att träna sin lillas balans. Om han är sjuk eller upplever vissa hälsoproblem, kontakta omedelbart läkaren genom ansökan bara. Prata om hälsoproblemen din lilla upplever och fråga läkaren om hälsoråd via Video/röstsamtal och Chatt när som helst och var som helst. Du kan också köpa hälsoprodukter och vitaminer du behöver på . Metoden är väldigt praktisk, bara stanna kvar beställa via appen och beställningen levereras inom en timme. Vill du göra ett hälsotest? har nu funktioner Labb test vilket gör det lättare för mammor att genomföra olika typer av hälsotester. Så vad väntar du på? Ladda ner nu även på App Store och Google Play.