Så utvecklas fostret vid 29 veckor

Jakarta - Räknat dag för dag är moderns graviditetsålder 29 veckor, alias mitten av den sjunde månaden. Magen blir större eftersom bebisens storlek vid denna graviditetsålder påminner om en pumpa. Den väger mer än 1 kilo och är cirka 40 centimeter lång.

Bebisar blir allt mer energiska och fortsätter att aktivt röra sig i moderns mage. Han kommer att ge tillgivna slag som ofta gör mamman förvånad och har ont.. Var dock alert, speciellt om fosterrörelsen i magen minskar. Tricket är att räkna antalet slag eller sparkar som fostret gör i magen, eftersom han åtminstone måste göra 10 slag inom 2 (två) timmar.

Fortsätt till fosterutveckling vid 30 veckor

Ditt barns muskler och lungor fortsätter att utvecklas och blir mer perfekta för varje dag, hans huvud växer sig större för att ge tillräckligt med utrymme för hjärnan att utvecklas. För att möta hennes ökade näringsbehov behöver mammor massor av protein, C-vitamin, folsyra och järn.

Läs också: Detta är anledningen till att bebisar sparkar i livmodern

Inte nog med det, tillväxten av benen absorberar också mycket kalcium från mammans kropp, så mamman måste dricka högkalciummjölk eller ta ytterligare kalciumtillskott för att hålla mammans ben friska, samtidigt som den ger näring åt barnet. Under denna sista trimestern behövs minst cirka 250 milligram kalcium för att barnets ben ska härda varje dag.

Förändringar i moderns kropp vid 29 veckors graviditet

Vissa hälsoproblem som inte har känts på länge kommer tillbaka, som halsbränna och förstoppning. Graviditetshormonet progesteron slappnar av glatt muskelvävnad i hela kroppen, inklusive matsmältningskanalen. Detta tillstånd i kombination med närvaron av ett barn i magen gör att mamman upplever en långsammare metabolism.

Detta orsakar en ansamling av gaser som gör mammans mage benägen att få halsbränna och är en bidragande orsak till känslan av förstoppning som uppstår. Dessutom spelar utvidgningen av livmodern också en roll vid hemorrojder. Svullna blodkärl i rektalområdet uppstår ofta när gravida kvinnor. Lyckligtvis förbättras detta tillstånd av sig självt efter att mamman har fött barn.

Fortsätt till fosterutveckling vid 30 veckor

Läs också: Kan kvinnor med hemorrojder föda normalt?

Denna förstoppning kan övervinnas genom att öka intaget av fibrer och vätskor i den dagliga kosten. Om du känner dig kliande eller öm, kan ett varmt bad hjälpa till att minska det. Träna lite varje dag, som att gå varje morgon eller kväll.

Fostrets rörelse vid 29 veckors graviditet börjar minska, tillsammans med dess inverterade position med huvudet nedåt. Men mamman måste också vara vaksam, eftersom en minskning av denna rörelse kan indikera en indikation på en störning i moderkakan.

Läs också: 4 viktiga intag för vegetariska gravida kvinnor

Om mamman är orolig för bristen på fosterrörelse i livmodern kan mamman fråga läkaren. Det spelar ingen roll om du inte har tid att besöka kliniken eller sjukhuset, för nu kan du fråga läkaren när som helst och var som helst med hjälp av applikationen. . Mamma behöver bara ladda ner Ansökan via mobilen, både Android och iOS och välj den förlossningsläkare som passar dig. Det är lätt, eller hur?