5 roliga och unika babygråtfakta

Jakarta – För mammor som precis har fött sitt första barn, hör ljudet barnskrik vara ett oförglömligt ögonblick. En bebis som gråter efter att ha lämnat moderns livmoder indikerar att han har fötts med god hälsa. Tänk bara om barnet som mamman födde inte grät. Det kan vara, din lille har vissa störningar som gjorde att han inte grät när han föddes.

Men ljudet av t barnskrik som är högljutt och öronbedövande gör dig ibland obekväm, särskilt på natten. Det är faktiskt inte så få föräldrar som blir stressade och känslomässiga när de hör sina små gråta.

Inte bara på grund av hälsofaktorer, här är de unika fakta bakom ljudet barnskrik högt:

Bebis som gråter för att andas

När de fortfarande är i livmodern andas bebisar genom att absorbera syre genom navelsträngen. På samma sätt avlägsnas koldioxid i blodet.

Efter födseln måste bebisar använda sina lungor för att andas syre. Det är därför han gråter. Genom sina skrik kommer barnet att driva ut de ämnen som fortfarande finns kvar i hans näsa och lungor medan han fortfarande är i livmodern. På så sätt kan han använda sina lungor för att andas.

Läs också: Mamma, undvik att lämna en gråtande bebis på natten

Nyfödd bebis som gråter utan tårar

Tårar produceras av tårkörteln som ligger bakom ögat. Hos spädbarn kläms denna körtel av tårkanalen i ögonvrån. Men fram till åtta månaders ålder kan tårkörtlarna i ditt barns ögon inte fungera korrekt. Så barnet kommer inte att gråta även om det gråter högt.

Gråt som ett sätt att kommunicera

Röst barnskrik inte alltid irriterande, egentligen. Det kan vara så att din lilla gråter för att han vill ha något av sin mamma och pappa eller säger till honom att han inte gillar det.

Mamman ammar till exempel den lilla. Några ögonblick senare grät han efter att mamman slutat amma. Kanske vill din lilla amma längre. Inte bara det, anta att barnet åtföljs av sin far. Senare gick pappa för att hämta något och han grät. Det betyder att barnet vill att pappan inte ska lämna honom.

Gråt visar barns språkförmåga

Tydligen kan ju högre eller mer dramatisk ett barns gråt visa sin intelligens, lo . En studie gjord i Tyskland visade att nada barnskrik kan vara en indikator på hans förmåga att tala senare.

Om ditt barns gråtton visar variationer under den första veckan, kommer han att vara mer språkkunnig vid 2 eller 3 års ålder. Omvänt, om tonen inte är mönstrad, tenderar barnet att ha språksvårigheter.

Läs också: Gör detta för att övervinna gråtande och kinkiga barn

Baby's Cry följer lokal kultur

Unika fakta om barnskrik den sista är rytmen som visar sig stämma överens med den kultur som den lille växte upp i. En professor i etnologi från universitetet i Göttingen, Tyskland menar att en babys vana att gråta påverkas av kulturen och den omgivande miljön.

Till exempel är Indien det land med kortast barnskrik. Det beror på att det finns många människor som tar hand om sina små när de gråter, från sina föräldrar, mor- och farföräldrar till sina vårdgivare. Samtidigt tenderar bebisar födda i USA och flera länder på den europeiska kontinenten att ha en längre gråtrytm. Inte konstigt, för dessa länder har för vana att låta sina gråtande barn hamna ensamma.

Men mammor måste fortfarande vara vaksamma när deras små gråter. Det kan vara att hans kropp är obekväm eller att han är sjuk. Om detta händer kan du använda applikationen direkt att fråga läkaren direkt. Applikationer som kan mamma ladda ner direkt från denna mobiltelefon gör det också lättare för mammor att köpa vitaminer till sina små, lo . Kom igen, ladda ner appen just nu!