Fosterutvecklingsålder 35 veckor

, Jakarta - Mammans graviditetsålder har nu gått in i 35:e veckan eller inom några månader är mammans graviditetsålder åtta månader. Detta är den sista trimestern som mödrar behöver för att gå igenom hela graviditetens långa resa. Snart ska mamman snart träffa sin älskade bebis. Mödrar är verkligen mycket glada och oroliga för barnets hälsotillstånd eller förlossningsdagen.

Tja, vid 35 års ålder denna vecka blir barnets tillstånd mer perfekt, både fysiskt och organen i kroppen. Faktum är att bebisar kan leva om de föds den här veckan också, du vet. Kom igen, vet utvecklingen av fostret vid 35 veckor här.

Fortsätt till 36 veckors fosterutveckling

Vid 35:e graviditetsveckan är storleken på moderns foster ungefär lika stor som en vattenmelon med en kroppslängd på 46 centimeter från topp till tå och en kroppsvikt på 2,38 kilo. Eftersom barnet är så stort finns det inget utrymme kvar för barnet att röra sig fritt i livmodern.

Det är därför din lilla kanske sparkar mindre ofta den här veckan, men när han väl sparkar känns hans sparkar ännu starkare. Mammor har också börjat kunna se och känna hur armbågarna, fötterna eller barnets huvud sticker ut i mammans mage när det rör sig eller slingrar sig.

Nu består barnets kropp av 15 procent fett som har spridits i hela kroppen, speciellt runt axlarna. Naglarna på hennes små fingrar och tår har också börjat växa. Inte nog med det, deras inre organ, såsom njurar och lever, är fullt utvecklade och redo att behandla kroppsavfall. Hans hjärnkapacitet växte så snabbt.

Förändringar i mammas kropp vid 35 veckors graviditet

Den växande storleken på barnets kropp kan göra moderns navel mer framträdande. Detta kommer att få naveln att se stor och iögonfallande ut under moderns kläder. Inte nog med det, barnet i magen som kommer att fortsätta växa kan göra att mamman känner sig lite svår att andas och upplever matsmältningsbesvär.

Dessutom har mammans livmoder skyddad av bäckenet nu nått botten av mammans revben. Om du tittar på tillståndet i livmodern vid en ultraljudsundersökning kommer mamman att se en jämförelse av storleken på barnet som är större än mängden fostervatten.

Den förstorade livmodern kommer också att trycka på andra organ i moderns kropp vilket är anledningen till att gravida kvinnor ofta kissar.

Läs också: Måste veta! Så här övervinner du frekvent urinering under graviditeten

Symtom på graviditet vid 35 veckor

Förutom kroppsförändringarna ovan kommer mamman också att uppleva följande symtom i fostrets utveckling vid 35 veckor:

• Halsbränna eller gastrointestinala problem kan bli vanligare.
  • Gravida kvinnor kan inte kontrollera sin blåsa när de hostar, nyser eller till och med skrattar.
  • Mödrar kan också uppleva frekvent huvudvärk.
  • Hudutslag är också ett vanligt problem den här veckan.
  • Blödande tandkött.
  • Mamma kan uppleva milda sammandragningar som också kallas sammandragningar Braxton Hicks. Detta kan hända när kroppen förbereder sig för förlossningen.

Läs också: 6 Graviditetsstörningar som uppträder under tredje trimestern

Graviditetsvård vid 35 veckor

35 veckors graviditet är en bra tid att få en vaginal och rektal kultur av modern för att fastställa förekomsten av bakterietillväxt. Mödrar rekommenderas också att rutinmässigt göra Kegel-övningar som är användbara för att stärka mammans bäckenmuskler för förlossningsprocessen. Glöm inte att hålla din kropp väl hydrerad hela dagen genom att dricka tillräckligt med vatten.

Fram till tiden för amning behöver gravida kvinnor fortfarande äta hälsosam mat som är näringsmässigt balanserad. Om du känner dig nervös när D-dagen närmar sig, försök att lugna dig själv genom att avleda ditt sinne till att göra saker som du tycker om.

Läs också: Detta är vad mammor måste förbereda under tredje trimestern

Jo, det är fostrets utveckling vid 35 veckors ålder. Mödrar kan också ställa frågor om eventuella problem under graviditeten eller söka hälsoråd från en läkare genom att använda applikationen , du vet. Du kan kontakta läkaren via Video/röstsamtal och chatt, när som helst och var som helst. Kom igen, ladda ner nu även på App Store och Google Play.