Känna till fostrets utveckling i livmodern vid 5 månaders ålder

Jakarta – Att uppleva ett barns liv i livmodern är en extraordinär upplevelse för en mamma. Utvecklingen av barnet i livmodern över tid är en intressant sak som föräldrar alltid vill veta.

Så mycket som möjligt ger mamman det bästa för den lilla även från livmodern. Från näringsintaget till moderns fysiska tillstånd som alltid måste vara frisk och lycklig. Detta tillstånd gör faktiskt att graviditeten löper mer optimalt.

Vid 5 månaders ålder kan fostret i livmodern känna olika förnimmelser, även han kan känna igen miljön runt honom. Fysiskt börjar tillfälliga ögonbryn och fint hår växa på huvudet.

Detta hår kommer att falla av två veckor efter att barnet har fötts. Vid denna ålder har hans kroppslängd nått cirka 25 centimeter. Det är inget fel med att läsa recensioner om utvecklingen av bebisar i livmodern i åldern 17 till 20 veckor.

Läs också: Under graviditeten kommer dessa 3 hjärnfunktioner att minska

17:e veckan av fostrets utveckling

Lanserar från WebMD, fostrets hud börjar utvecklas, är genomskinlig och ser röd ut eftersom blodkärlen fortfarande är tydligt synliga under denna 17:e vecka. Fysiskt är formen på hans öron perfekt och även om hans ögon fortfarande är stängda kan han redan fånga starkt ljus.

Den väger upp till 120 gram och livmodern kommer att se oval ut, som ett resultat av att livmodern skjuts från bäckenhålan mot buken. Moderns tarmar trycks automatiskt och når leverområdet så att mamman känner ett stick i solar plexus.

Detta beror på att livmoderns storlek blir större, mamman rekommenderas att inte röra sig plötsligt eller rörelser som orsakar stretching. Denna rörelse orsakar smärta som kallas runda ligament. Bebisens ben stelnar också och lederna är flexibla. Den här veckan kan du känna ditt barns sparkar och hicka.

Fosterutvecklingsvecka 18

När den går in i vecka 18 kan barnet i livmodern höra ljud från utsidan av kroppen och kan till och med reagera genom att röra sig om de hör ljud. Dessutom kan han redan sparka, slå och röra sig aktivt i livmodern. Den här veckan kan mammor känna rotationsrörelserna hos den lilla i livmodern för första gången. Barnets vikt ökar också till cirka 150 gram som storleken på en vattenmelon.

Bandet mellan mamma och barn under den 18:e veckan blir allt närmare, även barnet kan känna mammans känslor från glad till ledsen. Bebisar kan också känna sig hungriga när mamman känner det.

Om mamman upplever graviditetsproblem under denna trimester eller vill göra en rutinmässig graviditetskontroll, kan nu mamman boka tid hos förlossningsläkaren först genom ansökan. . Välj bara förlossningsläkare på rätt sjukhus enligt dina behov genom applikationen.

Läs också: För att inte få panik, känna till dessa 5 graviditetsmyter

Fosterutvecklingsvecka 19

Nu har Lilla i magen en längd på cirka 23 centimeter och väger cirka 200 gram. Om du inte har känt barnets rörelser under den föregående veckan, är chansen stor att du den här veckan börjar känna barnets rörelser. I denna ålder bildas miljontals motoriska nerver i fostrets hjärna, så att den kan göra frivilliga rörelser som att suga på tummen.

Lansering från en studie utvecklad i Graviditet, födelse och bebis, bebis börjar utvisa vernix eller en vaxartad beläggning som skyddar huden från fostervattnet mot repor på själva tår och fingrar vid sparkar och rullningar. Barnets cirkulationssystem är fullt fungerande, eftersom navelsträngen tjocknar för att transportera dagliga liter blod och näringsämnen från mor till barn.

Fosterutvecklingsvecka 20

I denna ålder kan fosterhuden delas upp i två lager, nämligen dermislager som är det inre lagret och epidermislager som ligger på ytan. Detta epidermala lager bildar sedan vissa mönster på fingertopparna, handflatorna och fotsulorna.

Medan dermisskiktet innehåller små blodkärl, nerver och stora mängder fett. Bebisens muskler växer varje vecka, han till och med cirka 200 gånger om dagen. Alla rörelser kan dock inte kännas, bara vissa rörelser känns av mamman.

Vid vecka 20 har bebisen blivit cirka 25 centimeter lång och väger upp till 340 gram. Barnets hjärna börjar också växa snabbt under denna vecka. Håret på huvudet har också börjat dyka upp. Om barnets kön är kvinnligt, är livmodern helt bildad. Om det är en pojke kommer hans testiklar att börja sjunka.

Läs också: Hur sannolikt är det att missgissa en bebis kön på ett ultraljud?

Det är fostrets utveckling vid 5 månaders ålder som mödrar måste känna till. Se till att bibehålla moderns och fostrets hälsa genom att rutinmässigt kontrollera graviditeten, konsumera hälsosam och ren mat, ta kosttillskott, vila mycket och träna regelbundet. Gravida kvinnor behöver också göra Kegel-övningar eller bäckenbottenövningar för att kontrollera musklerna i bäckenområdet under förlossningen.

Referens :
WebMD. Tillträde 2021. Din graviditet vecka för vecka: Vecka 17-20.
Graviditet Födelse & Baby. Tillträde 2021. Graviditet - 17 till 20 veckor.
babycenter. Tillträde 2021. 10 steg till en hälsosam graviditet.