Här är fördelarna med glutation för kroppens hälsa

, Jakarta - Har du någonsin hört talas om glutation som har olika fördelar för kroppen? Glutation är en antioxidant som kroppen producerar naturligt. Antioxidanter har en viktig roll i kroppen, allt från att reparera skadade celler och kroppsvävnader, till att stödja kroppens immunförsvar.

Glutation produceras av levern och nervcellerna i hjärnan. Förutom att produceras naturligt kan glutation fås i form av kosttillskott eller från vissa livsmedel. Vilka är fördelarna med glutation för kroppen? Nyfiken? Kom igen, se hela recensionen nedan.

Läs också: Så här fungerar antioxidanter för att förebygga farliga sjukdomar

1. Minska oxidativ stress

En av fördelarna med glutation för kroppen är att det kan minska oxidativ stress. Oxidativ stress uppstår när det finns en obalans mellan produktionen av fria radikaler och kroppens förmåga att bekämpa dem.

Oxidativ stressnivåer som är för höga kan utlösa olika sjukdomar. Exempel inkluderar diabetes, cancer och reumatoid artrit. Tja, detta glutation hjälper till att förhindra effekterna av oxidativ stress, vilket kan minska sjukdomar.

Var försiktig, brist på glutation kan utlösa olika problem i kroppen, se. enligt Journal of Cancer Science and Therapy , orsakar glutationbrist ökad oxidativ stress, vilket kan leda till cancer.

2. Minskar cellskador på levern

En annan fördel med glutation är att det kan minska cellskador vid fettleversjukdom i alkoholhaltiga och icke-alkoholhaltiga fall. Var försiktig, celldöd i levern kan förvärras av brist på antioxidanter, inklusive glutation.

I slutändan kan detta tillstånd leda till fettleversjukdom, både hos dem som missbrukar alkohol och de som inte gör det.

Enligt en studie med titeln " Glutation vid behandling av kroniska fettleversjukdomar", glutation är mest effektivt när det ges till personer med fettleversjukdom intravenöst, i höga doser.

Läs också: Antioxidantfunktion för huden

3. Friskt hjärta

En annan fördel med glutation är att det kan ge näring till hjärtat. Enligt en studie publicerad i tidskriften näring, Sublingualt glutationtillskott hjälper till att minska vaskulär stelhet.

Fördelarna med glutation sänker också totalt kolesterol och LDL-kolesterol (dåligt kolesterol) vid långvarig användning. Tja, detta kan bidra till hjärthälsa.

4. Förbättra insulinresistens

En annan hälsofördel med glutation är att det kan förbättra insulinresistens hos äldre människor. När vi åldras producerar den äldre kroppen mindre glutation. Tja, enligt en studie är låga nivåer av glutation associerade med mindre fettförbränning och högre nivåer av fettlagring i kroppen.

Att ge cystein och glycin till forskningspersoner kan dock öka glutationnivåerna i kroppen. I detta tillstånd ökar också insulinresistensen och fettförbränningen.

Läs också: Förhindra fria radikaler, måste konsumera dessa 9 frukter

5. Minskar symtom på Parkinsons sjukdom

Fördelarna med glutation är också relaterade till Parkinsons sjukdom. Parkinsons sjukdom påverkar nervsystemet, ett av huvudsymtomen är skakningar. Hittills finns det ingen medicin som kan bota denna sjukdom.

Men enligt en studie hjälper intravenös glutation till att lindra symtom som skakningar och stelhet hos personer med Parkinsons sjukdom. Kort sagt, glutation förbättrar livskvaliteten för personer med denna sjukdom.

Vill du veta mer om fördelarna med glutation för hälsan? Hur kommer det sig att du kan fråga läkaren direkt genom ansökan . Du behöver inte lämna huset, du kan kontakta en expert när som helst och var som helst. Praktiskt, eller hur?

Healthline. Tillgänglig 2020. Glutationfördelar
Mycket bra hälsa. Tillgänglig 2020. Hälsofördelarna med glutation
WebMD. Tillgänglig 2020. Glutation
US National Library of Medicine National Institutes of Health - PubMed. Åtkom 2020. Glutation vid behandling av kroniska fettleversjukdomar