Stadier av motorisk utveckling för barn i åldern 3 år

, Jakarta – Vid 3 års ålder blir den lillas fysiska tillväxt alltmer synlig. Vanligtvis är den genomsnittliga 3-åringen cirka 80–90 centimeter lång och väger cirka 10–13 kilo. Tillsammans med hans fysiska tillväxt utvecklades också hans motoriska färdigheter, både fina och grova. Följande är stadierna av fin- och grovmotorisk utveckling hos barn.

Läs också: 4 leksaker som kan förbättra barns sensoriska och motoriska utveckling

Motorisk utveckling av 3-åriga barn

Treåringar har redan mycket finare motorik och är mer organiserade än barn yngre än dem. Liksom i den tidigare förklaringen är barns motoriska utveckling uppdelad i två typer, nämligen fin och grov, här är skillnaderna mellan de två:

1. Finmotorisk förmåga

Barn i åldern 3 år har redan följande finmotorik:

• Kan tvätta och torka egna händer.
  • Kan äta med egen sked och gaffel, kan till och med ösa såsen från skålen.
  • Kan bära behållaren utan att spilla innehållet.
  • Kan bära egna kläder.
  • Kan vända blad i en bok.
  • Kan färga, även om den fortfarande är ur linje.
  • Kan göra ett torn av 9 små block.
  • Kan använda en hand i nästan alla aktiviteter.

Efter att ha vetat vad det är som blir finmotorisk utveckling hos barn, är det nu dags för mammor att ta reda på hur man stimulerar sina barns finmotorik. Här är några sätt du kan göra det på:

1. Ge en bilderbok

Ge ditt barn en ritbok eller tomt papper samt brevpapper och färgpennor och låt honom sedan rita som han vill. Du kan också lära honom hur man håller ett skrivredskap ordentligt.

2. Ge aktivitetsboken

Nu finns det olika sorters aktivitetsböcker speciellt för 3-åringar som du kan få tag på i bokhandeln. Aktiviteterna i boken är bland annat att färglägga och göra olika geometriska former genom att koppla ihop prickarna. Tja, att uppmuntra din lilla att göra sådana aktiviteter kan inte bara finslipa deras finmotorik, utan också öka deras intelligens.

3. Ge sagoboken

Att lära barn att läsa böcker från tidig ålder kan ge många fördelar för dem själva senare i livet. Tja, mamma kan köpa en sagobok till din lilla med intressanta bilder så att han kan bläddra igenom varje sida.

Läs också: 1-årig bebis har inte fått några tänder, är det normalt?

2. Bruttomotor

Barn i åldern 3 år har redan följande grovmotoriska färdigheter:

• Kan springa utan frekventa fall, kan till och med springa samtidigt som du undviker hinder.
  • Kan stå balanserat på ett ben under korta stunder.
  • Kan gå upp och ner för trappor med höger och vänster fot växelvis, landa på två fötter och kan till och med hoppa från trappsteg så höga som 15 centimeter.
  • Kan kasta bollar över huvudet och fånga bollar som kastas mot honom.
  • Kan sparka en stor boll.
  • Kan trampa en liten trehjuling.

För att stimulera den grovmotoriska utvecklingen hos barn kan mammor bjuda in dem att leka i parken. Använd tillgängliga lekredskap, som rutschbanor, trampolin liten, och klättring. När din lilla är cool och leker på lekplatsen, kommer han ofta att hoppa, klättra i trappor, klättra och så vidare utan att inse det. Förutom att leka på lekplatsen kan mammor också ta med dem för att spela boll eller cykla.

Läsa böcker: Småbarn pratar stamning, vad ska föräldrar göra?

Jo, det är den motoriska utvecklingen hos barn vid 3 års ålder. Om ditt barn har vissa hälsoproblem kan mammor diskutera dem med läkaren i appen . Behandla det omedelbart, innan sjukdomen orsakar störningar i barnets dagliga aktiviteter.

Mycket bra familj. Åtkom 2021. 3-årig utveckling och milstolpar.
Understood.org. Åtkom 2021. Utvecklingsmilstolpar för 3-åringar.
Mottchildren.org. Tillträde 2021. Milstolpar för 3-åringar.
WebMD. Tillträde 2021. 3- till 4-åringar: Utvecklingsmilstolpar.