Händerna skakar plötsligt, här är 5 medicinska skäl

Jakarta – Har du någonsin upplevt plötsliga skakningar innan du gjorde ett annat jobb, var i en ny miljö, höll en presentation eller gick på en dejt med din älskare? Om du upplever att du skakar hand innan den här upplevelsen är detta ganska normalt eftersom du är nervös.

Läs också: Överdriven nervositet kan orsaka skakningar

Men vad händer om du ofta upplever plötslig skakning av händerna utan någon uppenbar anledning? Detta tillstånd kan vara ett av tecknen eller symtomen på skakningar eller en neurologisk störning som kallas Parkinsons sjukdom.

Lär dig de medicinska orsakerna till att skaka händer

Kanske kommer du att fortsätta oroa dig för din hälsa när du upplever att du skakar hand konstant. Du bör inte oroa dig för mycket, vet några av anledningarna till att dina händer ofta skakar, nämligen:

1. Att skaka hand är ett normalt tillstånd

Enligt James Bernheimer, en neurolog från The Neurology Center, Baltimore, har varje mänsklig kropp en naturlig vibration hela tiden. Detta tillstånd är känt som fysiologisk tremor. Du kan se det fysiologiska tremortillståndet som du upplever när du sprider dina armar eller gör aktiviteter som är ganska detaljerade, som att trä en nål. Så, få inte panik först om du upplever vibrationer i dina händer.

2. Förändringen av känslor är så stark

Var uppmärksam på dina händers vibrationer. Går du igenom en stark känslomässig förändring eller inte? Till exempel uppleva överdriven rädsla eller ilska? Att skaka hand kan orsakas av en ganska stark känslomässig förändring. De känslor som upplevs triggar det autonoma nervsystemet att utlösa fysiologiska skakningar i kroppen. Känslor av nervositet, ilska, stress och överdriven spänning kan fungera som kroppens nödsystem, vilket kan få händerna att skaka.

Läs också: Emotionella störningar kan orsaka skakningar

3. Låg blodsockernivå

Förutom påverkan av känslorna kan det faktiskt uppstå skakningar på händer på grund av låga blodsockernivåer i kroppen. Lågt blodsocker i kroppen kan störa hjärnans funktion. Detta tillstånd gör dig sårbar för att uppleva vibrationer i kroppen. Den som ofta äter sent riskerar att få lågt blodsocker i kroppen, inte sällan kommer kroppen att uppleva vibrationer när man upplever hunger.

4. Brist på sömn

Brist på sömn kan göra att du upplever vibrationer i kroppen. Hjärnan fungerar dåligt när du inte får tillräckligt med vila. Faktum är att kroppen kommer att regenerera nya celler när du vilar. När du är sömnlös kommer din kropp att fortsätta arbeta för att hålla dig vaken och aktiv. Detta tillstånd gör att hjärtat arbetar hårdare vilket ökar risken för att kroppen vibrerar hårdare. Förutom att få händerna att skaka kan sömnbrist också ha en negativ inverkan på hälsan.

Läs också: Din lilla kan också uppleva skakningar, det här är orsaken

5. Parkinsons sjukdom

Händer som naturligt skakar kan vara ett tidigt tecken på Parkinsons sjukdom. I allmänhet förekommer Parkinsons sjukdom hos någon som är över 60 år. Inte bara skakar i händerna, med tiden känner personer med Parkinson skakar i andra kroppsdelar, till exempel fingrar trots att lemmen är stilla. Långsamma kroppsrörelser och muskelkramper som utlöser dystoni är också andra symptom på Parkinsons. Tveka inte att kolla med närmaste sjukhus när du upplever några av symtomen som är tecken på Parkinsons sjukdom så att detta tillstånd kan behandlas omedelbart.

Det är några av de medicinska orsakerna till att händerna plötsligt skakar. Du bör omedelbart be din läkare att ta reda på orsaken till att du skakar hand så att du kan få mer lämplig behandling.

Förebyggande. Tillgänglig 2019. 10 skäl till varför dina händer skakar
Healthline. Åtkom 2019. Shaking Hands.