Detta är utvecklingen av fostret vid 27 veckor

, Jakarta – Grattis! Moderns graviditetsålder har nu gått in i 27:e veckan, vilket innebär att mamman har gått in i tredje trimestern. Den här veckan har den lille i magen börjat lära sig att andas med sina utvecklade lungor, även om det han andas in är fostervatten, inte luft. Han har faktiskt också visat hjärnaktivitet. Samtidigt måste mödrar vara beredda att hantera symtom på graviditet i tredje trimestern som kan göra dem lite obekväma, som att behöva kissa hela tiden. Kom igen, se den fullständiga utvecklingen av fostret vid 27 veckor här.

Vid denna 27:e vecka är storleken på moderns foster ungefär lika stor som en blomkål med en kroppslängd från topp till tå på cirka 36,8 centimeter, och en vikt på cirka 900 gram. Den lilles ansikte har börjat se klart ut och kommer att förbli detsamma tills det föds. Trots det är fostrets fysiska utveckling vid 27 veckors graviditet fortfarande inte perfekt. Lungorna, levern och immunsystemet behöver fortfarande tid för att utvecklas fullt ut.

Inte bara blir större, den lilla i magen blir också smartare! Den lille har börjat höra sina föräldrars röster, även om den fortfarande är svag. Detta tillstånd orsakas av att fostrets öra fortfarande är täckt av ett tjockt lager av vax som kallas vernix caseosa. Dessutom kan den lille också svara när mamman bjuder in honom att interagera. När mamman bjuder in honom att interagera genom att röra vid honom eller kanske lyssna på musik genom hörlurar Om den förs nära magen kan din lilla reagera i form av rörelse inifrån magen.

Läs också: Fördelar med att lyssna på musik för gravida kvinnor

Vid 27:e graviditetsveckan har fostret också börjat kunna öppna och blunda. Han har också börjat kunna sova och vakna med mer regelbundna mens. Den här veckan kan din lilla också suga sin tumme eller finger i livmodern.

Förändringar i mammas kropp vid 27 veckors graviditet

Gravida kvinnor kommer fortfarande att uppleva viktökning vid denna graviditetsålder. Normal viktökning vid 27 veckors graviditet är cirka 15 till 30 pund. Om mamman går upp mer i vikt än denna mängd, kan förlossningsläkaren be mamman att behålla vikten. Genom att hålla sig till den rekommenderade viktökningsgränsen kommer mamman att undvika risken för graviditetskomplikationer och för tidig förlossning.

Förutom viktuppgång kan mamman också känna den lilles sparkar i magen oftare, eller den lilles hicka som är som ryckningar.

Symtom på graviditet vid 27 veckors graviditet

De irriterande symtomen på graviditeten kan komma tillbaka igen under tredje trimestern när storleken på mammans mage fortsätter att växa. Följande är de symtom på graviditet som du kommer att känna vid 27 veckors graviditet:

• Benkramper. Gravida kvinnor rekommenderas att sträcka på benen ofta och dricka mycket vatten för att förhindra detta obehag.
  • Ryggont. Storleken på magen som blir större riskerar också gravida kvinnor att få ryggsmärtor. Lätta sträckningar kan hjälpa till att lindra ryggsmärtor. Överväg att sova på sidan och stödja ryggen med en stor kudde.

Läs också: Hur man övervinner ryggsmärtor under graviditeten

• Förstoppning och hemorrojder. Gravida kvinnor rekommenderas också att äta mer fibrös mat för att undvika förstoppning som ofta uppstår vid denna graviditetsålder. Dessutom utsätter förstoppning även gravida kvinnor i riskzonen för hemorrojder. Om förstoppning och hemorrojder inte förbättras, prata med din förlossningsläkare för att få rätt behandling.
  • Ischias. Fostrets kroppsställning ska vara stabil vid 27 veckors graviditet och fosterhuvudet ska ha börjat rotera nedåt mot höfterna eller slidan som förberedelse för förlossningen. Denna förändring av fostrets position kan dock sätta modern i riskzonen för ischias, som är en klämd nerv som kännetecknas av bäckensmärta.

För att minska smärtan som orsakas av ischias uppmuntras mammor att ofta sitta eller sträcka på benen. Mödrar behöver också göra stretching eller lätt träning, till exempel simning, vilket kan lindra smärta på grund av livmodertryck som klämmer ryggnerverna.

Graviditetsvård vid 27 veckor

Här är några förlossningsvård som du kanske vill göra under din 27:e graviditetsvecka:

1. Tar bort fint hår

Hela kroppen hos gravida kvinnor kommer att täckas med fina hårstrån under den 27:e graviditetsveckan, särskilt på magen, benen eller händerna. Därför kan mamman vilja ta bort de fina hårstråna genom att göra laserbehandling (elektrolys). Du bör dock först prata med din förlossningsläkare innan du vidtar några behandlingsåtgärder under graviditeten.

2. Manikyr och pedikyr

Förutom att ta bort hår, kan gravida kvinnor vilja skämma bort sig själva och försköna sitt utseende genom att göra mani och pedi. Du bör dock undvika att försköna dina naglar med kemikalier som nagellack tills du föder senare.

Läs också: 8 tips för gravida kvinnor att ta hand om skönhet

Om mamman upplever hälsoproblem under graviditeten är det bara att använda appen . Du kan kontakta läkaren via Video/röstsamtal och Chatt när som helst och var som helst. Kom igen, ladda ner nu även på App Store och Google Play.

Gupparna. Åtkomst 2019. 27 veckor gravid - Graviditet vecka för vecka.