6 typer av immunförbättrande livsmedel som kan förhindra corona

, Jakarta – Mer än någonsin tidigare är det viktigt att upprätthålla kroppens immunitet under covid-19-pandemin. Tja, ett av de bästa sätten att hålla kroppen frisk är att anta en näringsrik kost.

Att äta näringsrik mat kan hjälpa immunförsvaret att fungera optimalt. Genom att ha ett sunt immunförsvar kan du skyddas mot olika sjukdomar, inklusive coronavirus eller covid-19. Jo, i väntan på att coronavaccinet ska ges finns det flera livsmedel som kan stärka immunförsvaret.

Följande typer av immunförstärkande livsmedel för att förhindra corona:

1. Yoghurt

Under pandemin uppmuntrar experter och läkare människor att tvätta händerna med tvål eller använda dem handsprit alkoholbaserad regelbundet för att säkerställa handhygien. Fastän handsprit kan eliminera bakterier, men de kan också eliminera goda bakterier som är viktiga för att bygga immunitet.

Jo, yoghurt är ett livsmedel som innehåller naturliga probiotika som kan hjälpa till att bilda goda bakterier i din kropp. Leta efter yoghurt som säger "levande och aktiva kulturer på etiketten, till exempel grekisk yoghurt. Dessa kulturer kan stimulera ditt immunsystem för att hjälpa till att bekämpa sjukdomar.

Välj yoghurt utan smak framför smaksatt, sockerrik yoghurt. Du kan göra din vanlig yoghurt söt med friska frukter och lite honung.

2. Gurkmeja

Denna gula krydda är känd för sina antioxidanter och antiinflammatoriska egenskaper. Det är därför gurkmeja har använts i flera år för att behandla inflammatoriska sjukdomar, såsom artros och reumatoid artrit.

Curcumin, föreningen som ger gurkmeja dess distinkta färg, är ett mycket potent medel för att hjälpa sår och infektioner att läka. Dessa föreningar hjälper till att minska muskelskador på grund av träning. Baserat på fynd från djurstudier kan curcumin stärka immunförsvaret och ha antivirala egenskaper. Men det kräver fortfarande mer forskning.

Läs också: Används ofta för att laga mat, vilka är fördelarna med gurkmeja för hälsan?

3. Vitlök

Det kan inte bara öka smaken på mat, vitlök är också ett naturligt antivirusmat som kan ge skydd mot säsongsinfluensa. Den höga koncentrationen av svavelhaltiga föreningar, såsom allicin, gör dessutom att vitlök kan hjälpa till att stärka immuniteten.

Läs också: Kan vitlök verkligen rengöra dina lungor?

4. Sura frukter

När du är förkyld kan du ofta få rådet att öka ditt intag av C-vitamin. Dessa vitaminer hjälper till att bygga upp ditt immunförsvar. Personer som redan är smittade med covid-19 får ibland också C-vitamin intravenöst.

Tja, C-vitamin finns i nästan alla sura frukter, som apelsiner, limefrukter, citroner och grapefrukt . Men eftersom kroppen inte kan producera eller lagra det, måste du ta C-vitamin varje dag för att behålla en frisk kropp. Den rekommenderade dagliga mängden för vuxna kvinnor är 75 milligram och 90 milligram för vuxna män.

Läs också: Förutom C-vitamin, här är 5 vitaminer för att stärka immunförsvaret

5.Solrosfrön

Solrosfrön är rika på näringsämnen, inklusive fosfor, magnesium och vitamin B6 och E. Vitamin E är viktigt för att reglera och bibehålla immunsystemets funktion. Dessa näringsämnen fungerar också som antioxidanter som kan neutralisera fria radikaler. Förutom solrosfrön, andra livsmedel som också är rika på vitamin E, nämligen avokado och mörkgröna bladgrönsaker.

Solrosfrön är också mycket höga i selen. Olika studier, mestadels gjorda på djur, fann att dessa näringsämnen kan bekämpa virusinfektioner, såsom svininfluensa (H1N1).

6. Pilgrimsmusslor

Skaldjur är kanske inte den mat du tänker på när du vill stärka ditt immunförsvar, men vissa typer av skaldjur innehåller zink. Även om det inte är lika populärt som andra vitaminer och mineraler, spelar zink en viktig roll för att hjälpa immunceller att fungera korrekt.

Flera typer av skaldjur är rika på zink, inklusive ostron, musslor, krabbor och hummer. Zink kan också hittas i livsmedel, såsom cashewnötter, kikärter och andra.

Tja, det är några typer av mat som du kan konsumera för att öka din immunitet, så att du kan undvika COVID-19. Om du är sjuk eller upplever vissa hälsosymtom, få inte panik eftersom det inte nödvändigtvis är ett symptom på covid-19.

Du kan kontrollera med läkaren på det sjukhus du väljer för att bekräfta diagnosen genom att boka tid via appen . Kom igen, ladda ner appen just nu.

Indisk Swasth. Åtkomst 2021. Coronavirus-utbrott: 5 livsmedel för att stärka din immunitet och skydda dig från infektioner.
Healthline. Tillgång 2021. 15 livsmedel som stärker immunförsvaret.
UC Davis Health. Tillgänglig 2021. 5 immunförstärkare för att hjälpa dig att hålla dig frisk under utbrottet av covid-19.