Vikten av faderns roll när den lille fortfarande är i magen

, Jakarta – När mammor genomgår graviditet är det inte bara moderns roll som är viktig för att upprätthålla hälsan hos barnet i livmodern. Faderns roll är en sak som inte är mindre viktig i processen för tillväxt och utveckling av barnet i livmodern. Det kräver inte bara regelbundna kontroller hos förlossningsläkaren, bebisar i livmodern behöver även pappans uppmärksamhet från det att de är i livmodern.

Läs också: 5 sätt att knyta an till din lilla i livmodern

Att bjuda in honom att prata eller chatta avslappnat medan barnet fortfarande är i magen hjälper också barnets tillväxt- och utvecklingsprocess i livmodern att bli mer optimal. Optimal utveckling av barnet i livmodern påverkar barnets hälsa efter födseln. Så det skadar aldrig att vara uppmärksam på din lilla eftersom de fortfarande är i livmodern.

Pappers roll sedan bebisar i livmodern

Fostret har kunnat höra ljud sedan han var 16 veckor gammal. Redan sedan de trädde in i 23 veckors ålder i livmodern kan bebisar höra ljud och röra sig aktivt i livmodern. Det är detta som får mamman att känna de subtila sparkarna från den lilla i livmodern.

Förutom att lyssna på ljudet av mammans hjärtslag eller aktiviteter som utförs av mamman, kan fostret redan höra ljud runt mammans miljö, inklusive pappans röst. Vad är då fördelarna som kan kännas när ett barn lyssnar på sin fars röst från det att han är i livmodern? Det tillvägagångssätt som fadern använder sedan barnet fortfarande är i livmodern kan öka bandet mellan fadern och barnet.

Förutom att öka det känslomässiga bandet mellan fadern och barnet i livmodern, är faktiskt faderns roll också viktig för att upprätthålla hälsan hos barnets hjärntillväxt och utveckling sedan i livmodern. Att gå igenom graviditeten gör ibland att mammor känner sig oroliga eller rädda. De upplevda känslorna kan inte stoppas av någon, inklusive din partner.

Läs också: Detta är barnets rörelse i livmodern

Däremot kan närvaron av en partner eller pappa göra situationen mer bekväm. När ångest och rädsla inte hanteras på rätt sätt riskerar detta tillstånd att göra att mamman upplever stress som kan orsaka en ökning av hormonet kortisol.

Lanserar från Huffington Post Ökningen av hormonet kortisol hos gravida kvinnor kan störa hjärnans utveckling hos fostret i livmodern. Detta påverkar barnets tillväxt och utveckling efter födseln. Av denna anledning är faderns roll ganska viktig för att upprätthålla hälsan hos barnets hjärna i livmodern.

Förutom att hjälpa barnets hjärnutveckling att bli optimal, kan en flitig inbjudan av barn att prata i livmodern också stimulera hörsel- och språkfunktioner från livmodern. På så sätt, när barnet föds, är barnet mer bekvämt att höra sin pappas röst.

Hur fäder närmar sig bebisar från livmodern

Lansera Graviditet Födelse Baby , det finns olika sätt som fäder kan göra för att bygga ett ganska nära känslomässigt band med barnet innan barnet föds, nämligen:

1. Glöm inte att ofta ge en mild touch på mammans mage. Denna process kan åtföljas av musik eller en rolig berättelse.
  2. När barnet sparkar mammans mage från livmodern, tveka inte att känna det också.
  3. Om paret vill vara direkt involverade i den förlossning som ska genomföras skadar det aldrig att ta reda på mer om förlossningen som kommer att genomföras av mamman.
  4. Vi rekommenderar att du bjuder in mamman att göra rutinmässiga obstetriska kontroller till närmaste sjukhus så att mammans och barnets hälsa alltid är optimal.

Läs också: Detta är anledningen till att bebisar sparkar i livmodern

Det är några sätt som fäder kan göra för att bygga en känslomässig kontakt med sina barn eftersom de fortfarande var i livmodern. Använd gärna appen och fråga förlossningsläkaren direkt om mamman har problem med graviditetsprocessen. Tidig behandling minskar risken för graviditetsstörningar.

Graviditet Födelse Baby. Tillgänglig 2020. Bindning med ditt barn under graviditeten
Förälder 24. Tillgång 2020. Varför pappas roll i graviditeten är viktig
Huffington Post. Tillträde 2020. Även när barnet är i livmodern har pappa ett inflytande