Är det sant att fiskögonbehandling måste vara operation?

, Jakarta - Många människor likställer ibland fiskögon med vårtor eller förhårdnader. Faktum är att de tre hälsoproblemen har olika symtom och orsaker. I den medicinska världen är fisköga också känt som clavus.

Clavus är en förtjockning av huden på grund av upprepade tryck och friktion. Jämfört med förhårdnader är fiskögon vanligtvis runda och mindre i storlek. Fisheyes har också ett tuffare centrum omgivet av inflammerad hud.

Saken att oroa sig för, förtjockning av huden som förvandlas till fiskögon kan orsaka smärta. Vilken del av kroppen angrips då oftast av fiskögon? Tja, i de flesta fall finns detta ena klagomål i allmänhet i benen.

När det gäller kön verkar det som att kvinnor borde vara oroliga. För att fiskögon ofta attackerar kvinnor än män. Anledningen, kvinnor använder ofta slutna skor med obekväma storlekar.

Frågan är hur man handskas med fiskögon? Är det sant att fiskögonfall alltid slutar med operation? Här är diskussionen!

Läs också: Fiskögon, osynliga men störande fotsteg

Känn till symptomen

När en person drabbas av denna sjukdom kommer huden att uppleva abnormiteter som hårdnande, förtjockning och utskjutande hud. Dessutom kan huden också bli fjällande, torr eller fet, och det uppstår smärta vid tryck. Vad är då skillnaden med förhårdnader? Skillnaden blir inflammation och smärta i fiskens öga.

Undvik orsakerna och riskfaktorerna

Tryck och friktion i samma hudområde upprepade gånger är den främsta orsaken till fisheye. Så vad kan orsaka detta tillstånd? Tja, här är förklaringen.

• Har inte strumpor på sig. Att inte bära rätt strumpor kan orsaka friktion mellan fötter och skor.

• Spelar ofta musik och händer. Frekvent användning av verktyg eller musikinstrument för hand kan också orsaka förtjockning av huden.

• Rökare och tändare kan ha öglor på huden på tummarna. Orsaken är upprepad friktion när tändaren slås på.

• Användning av obekväma skor. Skor som är för smala och högklackade kan dämpa vissa delar av foten. Medan skor som är för lösa kan få fötterna att gnugga upprepade gånger mot insidan av skon.

Läs också: Ofta betraktad som samma, vad är skillnaden mellan förhårdnader och fiskögon?

Fiskögon behöver operation, verkligen?

I grund och botten, hur man handskas med fisköga beror på tillståndet hos fiskögat som den drabbade upplever. Det enklaste sättet kan till exempel vara att använda en pimpsten och varmt vatten.

Denna metod med varmt vatten och pimpsten syftar till att ta bort död hud på fiskens ögon. Tricket är att blötlägga fötterna i varmt vatten och sedan gnugga in den blöta pimpstenen i fiskögat i 2-3 minuter. Tja, självmedicinering är verkligen annorlunda än en läkare.

Till exempel, om fiskögat inte anses vara för allvarligt, kan läkaren vidta åtgärder genom att tunna ut det tjocka hudlagret med en kniv. Denna åtgärd syftar till att minska smärta och omforma huden som har tjocknat på grund av friktion.

Dessutom kan hur man handskas med fisköga också vara genom droger. Denna metod används vanligtvis som en form av initial behandling. Detta läkemedel används för att tunna ut förtjockad hud.

Tja, de läkemedel som ges är i allmänhet i form av salvor. Dessa salvor innehåller salicylsyra för att mjuka upp och ta bort död hud. Det som måste understrykas, de som har fiskögon och lider av vissa sjukdomar, bör undvika att använda silatsyra.

Till exempel hos personer med diabetes, perifer neuropati eller perifer artärsjukdom. Eftersom denna kiselsyra faktiskt kommer att skada huden eller till och med nerverna. Diskutera därför först med din läkare innan du använder detta läkemedel.

Utöver de två sakerna ovan finns det även andra åtgärder för att behandla fiskögon, nämligen genom kirurgiska ingrepp. Denna operation kommer vanligtvis att rekommenderas av läkaren för att skära eller förstöra klumpen med hjälp av en nål eller annat verktyg.

Kom ihåg att detta kirurgiska ingrepp kan vara smärtsamt. Därför kommer vanligtvis läkaren att ge narkos först. I allmänhet kommer denna operation att utföras av en läkare om andra behandlingar eller behandlingar som har prövats misslyckas.

Sammanfattningsvis, hur man övervinner fisköga behöver inte alltid vara operation. Den medicinska proceduren bestäms av läkaren. Här kommer läkaren att se tillståndet för fiskens ögon och hälsotillstånd som patienten kan ha.

Vill du veta mer om problemet ovan? Eller har andra hälsoproblem? Hur kommer det sig att du kan fråga läkaren direkt genom ansökan . Genom funktioner Chatt och Röst/videosamtal, kan du chatta med expertläkare när som helst och var som helst utan att behöva lämna huset. Kom igen, ladda ner applikationen nu också inne App Store och Google Play!

US National Library of Medicine National Institutes of Health. Åtkom 2020. Liktornar och förhårdnader till följd av mekanisk hyperkeratos. Am Fam Läkare. 65(11), sid. 2277-2280.
NHS Choices Storbritannien. Åtkomst 2020. Hälsa A–Z. Liktornar och förhårdnader.
Mayo Clinic. Åtkomst 2020. Sjukdomar och tillstånd. Liktornar och förhårdnader.