Detta är faran med att katter gillar att äta råttor

, Jakarta - Kanske är det katternas natur att jag gillar att jaga möss och ofta tar hem sina fångade möss. Ibland äter katten upp musen, å andra sidan lämnar han bara musen som en "present" till sin husse. Beteendet hos katter som gillar att äta möss och råttor är verkligen störande. Katter gör det dock fortfarande trots att de har fått kattmat.

Observera att gnagare som möss kan utgöra en risk för husdjurskatter. Faktum är att katter ofta blir dåliga bara för skojs skull. Eftersom kattens överlevnadsinstinkt finns kvar är det viktigt för katten att kanalisera den energin. Som kattägare måste du vara medveten om farorna med katter som gillar att äta möss. Något?

Läs också: 5 sätt att förhindra tristess hos din katt

1. Toxoplasmos

Katter kan bli infekterade med protozoer Toxoplasma gondii genom att använda möss som kattmat. Gnagare som möss kan bära på toxoplasmoscystor som utvecklas i deras muskler. Hos katter med stark immunitet lever parasiten i tarmceller och orsakar vanligtvis liten skada på kroppens system.

Den vuxna parasiten producerar oocystor som utsöndras i kattens avföring. Dessa oocystor kommer att bli smittsamma och orsaka skador på olika organ om de intas av en katt med ett försvagat immunförsvar.

2. Inälvsmask/Rundmask från råttor

Katter kan bli infekterade med spolmaskar genom att äta möss infekterade med spolmasklarver. Spolmaskar är inälvsparasitmaskar som vanligtvis finns hos unga hundar och katter.

Dessa maskar livnär sig på tarminnehåll och tävlar om näringsämnen som katter normalt äter. Spolmaskar är ca 8-12 cm långa och formade som spagetti.

Läs också: 5 vanliga hälsoproblem som katter upplever

3. Sekundär förgiftning

Det finns risk för sekundär förgiftning om katten äter musen. Nivån av toxicitet som en sällskapskatt kommer att uppleva beror på tiden, mängden och typen av gift som konsumeras av råttan och antalet råttor som sällskapskatten äter.

4. Bakterieutbrott hos katter

Vissa möss bär på pest, en infektion som orsakas av bakterier Yersinia pestis . Pesten överförs ofta av loppor, men katter kan bli smittade när de äter köttet av ett infekterat djur (vanligtvis råttor).

Infekterad katt Yersinia pestis kan uppleva slöhet, depression, aptitlöshet, kräkningar, diarré, hosta, muskelvärk och feber. Katter kan uppleva förstorade lymfkörtlar, skador i munnen och viktminskning.

5. Leptospiros

Vissa gnagare som möss bär på bakterier som kallas Leptospira . Även om leptospiros är sällsynt hos katter, är människor ganska mottagliga för denna sjukdom.

Katter kan fånga infekterade möss, vilket utsätter dig och andra husdjur för sjukdomen. Leptospiros orsakar influensaliknande symtom och kan orsaka leversjukdom hos katter, hundar och människor.

Läs också: Det är så Ascariasis överförs från katter till människor

Hur skyddar man katter från faror som bärs av råttor?

Om du ser en katt som bär döda eller levande möss, behöver du inte oroa dig. Det första steget är att bli av med råttan för att förhindra att katten äter den.

Efter exponering för möss är det viktigt att övervaka katten noga i flera dagar. Kontakta veterinären via appen om katten visar tecken på sjukdom. Om din katt fångar möss ofta kan du behöva besöka din veterinär mer regelbundet för att undersöka sjukdomar och parasiter.

Alla katter bör genomgå loppförebyggande året runt. Det är dock ännu viktigare att katter är kända för att fånga möss ofta. Undvik att använda rodenticider runt huset. Detta kan minska risken att utsättas för råttgift.

En av de bästa sakerna du kan göra för att minimera exponeringen är att hålla din katt inomhus. Kanske kan möss komma in i ditt hus, men utanför huset finns det definitivt fler.

Animal Medical Center. Åtkom 2021. My Cat Ate Just a Mouse! Ska jag vara stolt eller orolig?
Boet. Åtkomst 2021. Farorna i katter som äter råttor och ekorrar
Granens husdjur. Åtkom 2021. Katter och möss: Potentiell för sjukdomar och andra faror