Lär dig mer om duvors egenskaper, så här

, Jakarta – Naturligtvis är vissa människor bekanta med duvor. Förutom att de finns i stadsparker är duvor också många val som husdjur eftersom underhållsprocessen är ganska enkel.

Läs också: 5 tips för att ta hand om duvor

För att vara mer optimal inom duvvård är det inget fel med att känna till vissa egenskaper om duvor. På så sätt blir det lättare för dig att hålla duvor och undvika olika risker för hälsoproblem för dina favoritfåglar.

Lär dig mer om duvor

Duvor är en typ av fågel som har en medelstor kroppsstorlek. Vanligtvis har duvor en kroppslängd på 32–37 centimeter. Sett från det fysiska har duvor en hals som är ganska kort och tjock. Dessutom är duvans näbb inte för lång. Så det är inte så svårt att känna igen duvor.

Duvor har en mängd olika färger, men generellt har duvor en grå färg. Formen på duvans svans är också vanligtvis rund med en mörk spets. Denna typ av fågel finns ganska ofta i stadsparker av samhället. Förutom att vara husdjur, finns duvor också i vilda förhållanden i deras naturliga livsmiljö.

Hur kan man då se till att fågeln är vid god hälsa? Duvor är en typ av fågel som har en unik huvudform. Om fågeln har en bra huvudform och storlek indikerar detta tillstånd att duvan är i gott skick.

Dessutom har duvor en liten och spetsig näbb. Duvor är vid god hälsa om näbben förblir spetsig. Duvor har också runda ögon. Se till att duvan fortfarande har båda runda ögon för att säkerställa hälsan.

Läs också: 5 finkarvård du behöver veta

Duvor är en typ av fågel i par. Så du bör köpa två typer av duvor i par så att duvorna inte upplever stressförhållanden.

Se dessutom till att färgen på duvan förblir blank och inte matt. Se omedelbart till hälsan hos din favoritfågel hos veterinären genom om fågeln verkar ha hälsoproblem i fjäder- eller hudområdet. Tidig behandling kommer säkerligen att underlätta behandling och vård.

Ge rätt foder för duvor

För att bibehålla hälsan hos duvor måste du också ge den bästa mängden foder. Duvor kommer att äta mycket spannmål, såsom ris, vete, majs, vitt ris, till brunt ris.

Glöm dessutom inte att förbereda rent vatten för fåglar så att deras vätskebehov kan tillgodoses ordentligt. För att undvika stressiga förhållanden måste du också förbereda en bekväm och ren bur för duvor.

Se till att storleken på duvburen är tillräckligt stor för att duvan ska kunna röra sig i buren. Du måste också förbereda en voljär med tillräcklig ventilation, undvika rovdjur och inte heller vara i direkt solljus.

Glöm inte att alltid hålla buren och din husdjursduva rena. Du måste bada duvan för att hålla kroppen ren. Det är några saker du behöver veta om duvor.

Läs också: Känn till egenskaperna hos friska duvor

Tveka inte att göra en hälsokontroll hos veterinären genom . Kom igen, ladda nerjust nu så att du kan få information om rätt sätt att hålla duvor på.

Thegorbalsla. Tillträde 2021. Pigeon.

Resurscenter för duvakontroll. Tillträde 2021. Duvor.