Fosterutvecklingsålder 16 veckor

, Jakarta - Övervaka fostrets utveckling med hjälp av diapplication smartphone kan bli en ny hobby för gravida kvinnor. Särskilt om detta är din första graviditet måste mamman och maken regelbundet kontrollera hennes tillstånd.

Tja, före åldern av 16 veckors graviditet betyder det att mamman har gått in i andra trimestern. Det finns några viktiga utvecklingar som du bör vara medveten om. Kolla därför in recensionerna här!

Läs också: Vackrare, detta är anledningen till att gravida kvinnor ser attraktiva ut

Att känna till barnets utveckling vid 16 veckors graviditet

Under 16 veckors utveckling kommer fostret i livmodern att börja bilda ansiktsuttryck, och dess nervsystem kommer att växa. Fostret väger cirka 2 och ett halvt uns, och det kan vara så att mamman då och då har börjat känna fostrets rörelse. Samtidigt uppskattas storleken på moderns foster vara storleken på en avokado med en kroppslängd på cirka 12 centimeter från topp till tå.

Om mamman och maken genomgår en ultraljudsundersökning denna vecka, då kan mamman se den lillas ansikte som har täckts med ögonbryn och ögonfransar. Musklerna i ryggen och ansiktet syns också alltmer. Om du använder 4D-ultraljud, om du har tur, upptäcker mamman att din lilla nu kan hålla huvudet rakt samtidigt som det gör några uttryck i ansiktet, som att rynka pannan, kisa eller kisa.

Lansering från Cleveland Clinic, nu kan barnets hjärtslag också höras genom en enhet som kallas doppler. Inte nog med det, den lillas ögonlock kan nu känna av ljuset som finns utanför mammans mage. Det är också i den här åldern som reproduktions- och könsorganen nu är fullt utvecklade, och läkare kan med ultraljud se könet på den lille.

Om du är gravid i vecka 16 och du är nyfiken på barnets kön, åk då till sjukhuset för en ultraljudsundersökning. Nu behöver du inte krångla längre eftersom du kan boka tid hos en gynekolog genom applikationen . Så när du kommer till sjukhuset kan du direkt träffa en läkare för en undersökning.

Läs också: Det här är fakta om babykicks i livmodern

Dessa förändringar vid 16 veckors graviditet

Som tidigare nämnts, vid 16 veckors graviditet kommer du att börja känna små sparkar. Föreställ dig inte att mamma kommer att känna en stark spark. Fostrets första sparkar är vanligtvis så svaga att mamman kan missta det som ett symptom på matsmältningsproblem, särskilt om det här är hennes första graviditet.

När gravida kvinnor når den 4:e månaden av graviditeten upplever även en ökning av sexuell libido till följd av ökade graviditetshormoner. Om graviditeten klassas som frisk får mamman och maken ha samlag.

Dessutom, när livmodern växer och rör sig upp i bålen, kommer graviditetsklumpen att bli mer uttalad. Kvinnor i detta skede av graviditeten känner också ett behov av att kissa mindre ofta.

I den 16:e veckan kommer mamman även att känna det som kallas "graviditetens glöd" som det ofta pratas om när någon är gravid. Detta tillstånd är resultatet av ökat blodflöde i huden och högre nivåer av oljeproduktion i hudkörtlarna. Denna mekanism uppstår på grund av en ökning av hormonell aktivitet.

Var också medveten om att produktionen av denna extra olja kan orsaka akne. Undvik dock aknebehandling under graviditeten. Använd istället en doftfri ansiktsrengöring och en oljefri fuktkräm varje dag.

Hormoner under den 16:e graviditetsveckan kan också sträcka ut venerna, vilket leder till åderbråck. Du kan också börja få kramper och skarpa smärtor i benen. Träna och sträck på benen under dagen för att lindra dessa symtom.

Läs också: 4 positioner för intima relationer när gravida unga

Det är fostrets utveckling som sker vid 16 veckors ålder och några av effekterna på modern. Se till att alltid ha en hälsosam livsstil under graviditeten så att barnet senare föds och mamman alltid är frisk.

Cleveland Clinic. Åtkom 2019. Fetal Development: Stages of Growth.
Baby Center Storbritannien. Åtkomst 2019. 16 veckor gravid.
Medicinska nyheter idag. Hämtad 2019. Din graviditet vid 16 veckor.