Barn gråter hysteriskt när de sover på natten, akta dig för nattskräck

Jakarta - Inte bara mardrömmar, komforten och kvaliteten på din lilla sömn på natten kan störas när du upplever nattskräck. Nattskräck i sig är ett tillstånd som uppstår under sömnen, vanligtvis under de första timmarna efter att en person sover.

En person som upplever en nattskräck kommer att vakna ur sömnen och sedan börja få panik, svettas, skrika eller gråta hysteriskt. Efter att ha passerat genom det tillståndet och faktiskt vaknat kunde de bara minnas hemska bilder eller komma ihåg ingenting alls.

Läs också : Upplevt hjärtesorg, kan det orsaka frekventa mardrömmar?

Nattskräck uppstår vanligtvis 2-3 timmar efter att barnet har börjat somna. När detta tillstånd inträffar kan din lille omedvetet kanske sparka saker runt honom eller gå upp ur sängen. Tja, det här är vad som kan skada honom.

Karaktäriserad av olika symtom

Enligt läkarvärlden är nattskräck ett ganska sällsynt tillstånd som vanligtvis förekommer bland barn i åldrarna 4-12 år. Det finns också de som upplever det i en period av tillväxt. Så, vad är symtomen på denna sömnstörning?

Huvudsymtomen är en eller flera episoder av uppvaknande från sömnen skrikande i panik, åtföljd av intensiv ångest, skakningar i hela kroppen och autonom hyperaktivitet, såsom hjärtklappning, snabb andning, vidgade pupiller och svettning.

Dessa episoder kan återkomma med varje avsnitt som varar cirka 1–10 minuter och inträffar vanligtvis i den tidiga tredjedelen av nattens sömnfas.

Den drabbade är relativt okänslig för andras försök att påverka hans eller hennes tillstånd av nattskräck. Sedan, inom några minuter efter uppvaknandet, kommer vanligtvis den drabbade att uppleva desorientering och repetitiva rörelser.

Minnet av händelser, om några, är minimalt (vanligtvis begränsat till en eller två disaggregerade bilder).

Stress till miljöförändringar

Tyvärr är den exakta orsaken till nattterrorn inte känd tills nu. Tillståndet är dock ofta förknippat med känslomässig stress, trötthet, feber, sömnbrist, andnöd, huvudskada och förändringar i miljön, såsom ljud och ljus.

Läs också: Sover inte barnet bra? Kom igen, identifiera orsaken

Utöver det finns det även andra saker som kan vara triggers, som konsumtion av typer av läkemedel som påverkar det centrala nervsystemet, eller effekten av bedövning eller bedövningsmedel när barnet precis har opererats. Det finns också anklagelser om att nattskräck är relaterade till genetik eller alkohol.

Tips för att förhindra Night Terror

Även om den exakta orsaken är okänd, finns det åtminstone flera sätt du kan försöka förhindra nattskräck. Tja, här är några tips som kan hjälpa till att övervinna barns sömnproblem:

• Låt inte ditt barn bli för trött. Ställ in en vanlig läggtid (sömn- och vakentid) och håll dig till den, även på helgerna. Se till att din lilla får den mängd sömn han behöver. Barn kan sova väldigt gott om läggtiden är regelbunden.
  • Kom in i en avkopplande rutin ungefär en timme före sänggåendet. Rutinen bör innehålla avkopplande aktiviteter, som att lyssna på mjuk musik, läsa eller bada ditt barn i varmt vatten. Undvik att låta barn använda elektroniska enheter nära läggdags. Ta vid behov bort elektroniska enheter från barnets sovrum för att undvika frestelser.
  • Håll sovrummet svalt och bekvämt.
  • Bjud inte in barn att göra aktiviteter efter att ha avslutat sin läggdagsrutin. När det är sängdags, ge dem en kyss och lämna dem.

Läs också: Spädbarn kan också vara sömnlöshet, verkligen?

När din lilla upplever sömnskräck, kommer de vanligtvis att gråta, vara rädda, skrika, deras puls accelererar och de svettas. Du måste vara uppmärksam, om ditt barn har några av tillstånden nedan, försök diskutera med en expertläkare för vidare behandling.

• Barn under 3,5 år upplever nattskräck minst en gång i veckan.
  • Äldre barn upplever nattskräck en eller två gånger i månaden.

Nattskräck hos barn kan avsevärt störa sömnkomforten, vilket naturligtvis påverkar förhållandena under dagen. Att inte sova bra kan göra barn trötta under dagen och inte upphetsade. Mödrar kan diskutera med barnläkaren om din lilla har nattskräck. Öppna appen och mammor kommer att få de bästa lösningarna och direktiven från expertläkare.

Healthline föräldraskap. Åtkom 2021. Har min baby nattskräck?
Mayo Clinic. Åtkom 2021. Sleep Terror (Night Terror).
Barnens hälsa. Hämtad 2021. Night Terror.