Fosterutvecklingsålder 18 veckor

, Jakarta – Vecka efter vecka av graviditeten har mamman lyckats passera. Nu har mammans graviditetsålder nått 18 veckor, där fostret i livmodern i denna ålder är lika stort som en sötpotatis och gillar att utföra akrobatik för att se till att mamman känner av handlingen i livmodern. Detta är utvecklingen av fostret vid 18 veckors graviditet som mödrar behöver veta.

När man går in i den 18:e graviditetsveckan har fostrets kroppsstorlek från topp till tå nått cirka 14 centimeter, med en vikt på cirka 200 gram. Din lillas öron är också helt formade och hörseln är perfekt. Mellanörats ben och nervändar från hjärnan börjar utvecklas, så fostret kan höra ljud utanför buken, liksom ljudet av moderns hjärtslag och blod som strömmar genom navelsträngen.

Fortsätt till fosterutveckling vid 19 veckor

Därför är det inget fel om mamman vid denna graviditetsålder ger stimulans eller stimulans till barnet i livmodern genom att bjuda in honom att chatta eller sjunga för honom, eftersom den lilla kanske redan har förmågan att höra. Mammor kan också spela vaggvisor för sina små som också kan stimulera deras hjärnor. Undvik dock plötsliga höga ljud som kan få din lilla att bli skrämd.

Läs också: Fördelar med att lyssna på musik för gravida kvinnor

Inte bara hans hörsel har utvecklats, fostrets ögon har också utvecklats till det bättre. Faktum är att näthinnan i hans ögon kan upptäcka ljus när mamman tänder ficklampan mitt framför magen.

En annan fosterutveckling vid 18 veckors ålder är att fosterbenen börjar utvecklas, även om de fortfarande är mjuka. Men den här veckan kommer barnets nyckelben och fötter att börja stelna. Dessutom börjar din lilla nu också kunna röra sig aktivt i livmodern, du vet. Han kan rulla över, falla och böja sina lemmar i moderns mage.

Så gör dig redo att känna en stark spark och tryck från din lilla. Om mamman gör en ultraljudsundersökning regelbundet kan mamman kanske se den Lilla som nu kan gäspa. Bebisens bröstkorg har nu också börjat röra sig upp och ner för att efterlikna andningen. Fast det han andades in var inte luft, utan fostervatten.

Vid 18 veckors graviditet har fostrets kön börjat kännas igen. Om mammans bebis är en pojke, är nu könsorganen färdigbildade. Om moderns barn är en flicka, är äggstockarna helt formade denna vecka.

Läs också: Fakta för att bestämma barnets kön under graviditeten

Förändringar i mammas kropp vid 18 veckors graviditet

Under artonde veckan av graviditeten kan mamman uppleva ryggsmärtor. Oroa dig inte, detta är ett normalt tillstånd som uppstår under graviditeten. Gravida kvinnor upplever ryggsmärtor eftersom höftleden börjar lossna under graviditeten för att göra det lättare för barnet att ta sig ur kroppen under förlossningen senare.

Dessutom kan ryggsmärtor hos gravida också orsakas av en förstorad mage, så att mamman förlorar förmågan att balansera sig själv. Utan att inse det kommer mamman ofta att trycka axlarna bakåt, medan rygg och nacke är rakt upp, med magen framskjuten för bättre balans.

Som ett resultat måste den nedre delen av ryggen hos gravida kvinnor böjas under mycket lång tid, så att ryggmusklerna sträcker sig och känns ömma. Detta tillstånd gör att mammor upplever ryggsmärtor under graviditeten.

Symtom på graviditet vid 18 veckor

Utvecklingen av fostret vid 18 veckors ålder gör att mamman upplever följande graviditetssymptom:

• Mammas aptit kommer att öka dramatiskt. Den snabba tillväxten hos den lilla gör att mamman ofta känner sig hungrig med några timmars mellanrum.
  • Mammas händer och fötter kommer att uppleva svullnad. Detta tillstånd kan göra mamman lite obekväm, men detta är normalt.
  • Mödrar kan också få näsblod, på grund av ökat blodtryck i moderns näsven.
  • Du kan också uppleva kramper i benen. Glöm därför inte att dricka mycket vatten för att övervinna detta.

Graviditetsvård vid 18 veckor

Så att mammor förblir bekväma med att genomgå graviditet vid 18 veckors ålder, här är tips som du kan göra:

• Undvik ryggsmärtor genom att vänja sig vid att sitta och stå med upprätt kroppsställning och göra lätt träning, som yoga eller graviditetsträning.
  • Moderns utsträckta livmoder kommer att sätta press på venerna bakom buken. Därför är den bästa positionen för gravida kvinnor att sova på deras sida. Undvik att sova på rygg, eftersom det kan minska mängden blod som kommer in i hjärtat, så att mamman blir yr.
  • Om mammans händer och fötter är svullna, försök att placera dem i en högre position för att minska överflödig vätska.

Läs också: 5 sätt att övervinna svullna ben hos gravida kvinnor

Jo, det är fostrets utveckling vid 18 veckors ålder. Om gravida kvinnor är sjuka och behöver hälsoråd, använd bara appen . Du kan kontakta läkaren via Video/röstsamtal och Chatt när som helst och var som helst. Kom igen, ladda ner nu även på App Store och Google Play.