Välj en internationell skola, det här är vad IB-läroplanen betyder

Jakarta - Varje förälder vill ge det bästa för sitt barn, inklusive när de väljer skola. Istället för vanliga skolor väljer många föräldrar internationella skolor för sina barn, eftersom de tycker att kvaliteten är garanterad. Tja, bland de många läroplaner som används i internationella skolor, IB läroplanen eller International Baccalaureate är en som är ganska populär.

Men exakt vad är IB-läroplanen? International Baccalaureate eller IB är utan tvekan ett utmanande och omfattande utbildningsprogram. Denna pedagogiska läroplan har erkänts internationellt och följs flitigt av studenter runt om i världen. IB läroplansskolor har vanligtvis ett engagemang för tvärkulturell utbildning som är aktiv, kreativ och gör det möjligt för studenter att studera vid toppuniversitet runt om i världen.

Läs också: Var inte slarvig, vet dessa tips för att välja skola för barn

En liten historia om IB-läroplanen

IB-läroplanen utvecklades först av lärare från Internationella skolan i Genève . Dessa lärare skapar utbildningsprogram för studenter som flyttar internationellt och som vill studera på universitet. Till en början koncentrerades programmet på att utveckla utbildningsprogram, för att förbereda studenterna för högskoleinträde och en serie prov som studenterna måste klara av för att komma in på universitetet.

Medan de flesta IB-skolor ursprungligen var privata, är idag hälften av världens IB-skolor offentliga. Med utgångspunkt från programmen den bär, International Baccalaureate Organization baserad i Genève, Schweiz, grundades 1968 för att handleda mer än 900 000 studenter i 140 länder.

Mål för IB Curriculum

I allmänhet syftar IB-läroplanen till att uppmuntra varje elev att ha global insikt, kreativitet, utveckla känslor, intellekt och sociala färdigheter. Denna läroplan kan också bidra positivt till miljön, kulturen och världsfreden. Specifikt är målet med IB-läroplanen att lära eleverna att:

• Utforska vad man ska lära sig.
  • Ställer utmanande och genomtänkta frågor.
  • Utveckla en känsla av identitet och kultur.
  • Utveckla förmågan att kommunicera med människor från olika länder och kulturer.

Läs också: Det här är ett knep som måste göras för att barn inte ska vara rädda för att gå till skolan

Det är de olika målen som IB-läroplanen vill uppnå. Låter lovande för din lillas framtid, eller hur? Inte konstigt att många föräldrar skickar sina barn till skolan med den här läroplanen. Men förutom att följa läroplanen är det också viktigt för föräldrar att uppmärksamma sina barns hälsa och näringsintag. Detta för att barn ska växa upp friska, starka och fokusera på att följa lektioner i skolan.

För den lillas näring kan du ladda ner Ansökan och använda den för att diskutera med en dietist. Läkaren kan ge råd om en daglig hälsosam meny för ditt barn. Om din lilla är sjuk, boka omedelbart en tid hos en barnläkare på ditt huvudsjukhus, så att undersökning och behandling kan genomföras omedelbart.

Olika program som erbjuds av IB Curriculum

Eftersom det har ett stort mål finns det olika program som hålls av IB-läroplanen, nämligen:

1. Primary Years Program (PYP)

Primärårsprogram är ett program avsett för barn i åldrarna 3-12 år. Detta program kommer att ge eleverna lektioner, som består av 6 ämnen, nämligen språk, samhällskunskap, matematik, konst, naturvetenskap och individuell karaktär, social och fysisk fostran (idrott). Detta program syftar till att göra eleverna aktiva, omtänksamma, ha en attityd av respekt för sig själva och andra och lätt anpassa sig till sin miljö.

Läs också: 5 sätt att få barn att tycka om att räkna och matematik

2. Mellanårsprogram (MYP)

Fortsättning av PYP, Mellanårsprogram är ett läroprogram för barn i åldrarna 11-16 år. Detta program syftar till att träna barn att kunna koppla allt som har lärt sig genom intresse och akademiker med det som behövs, till verklig praktik. Materialet som lärs ut består vanligtvis av behärskning av språk, språk och litteratur, individer och samhälle, matematik, design, konst, naturvetenskap samt idrott och hälsa.

3. Diploma Program (DP)

Detta fortsättningsprogram av IB-läroplanen är avsett för barn i åldrarna 16-19 år. Syftet med detta tvååriga program är att förbereda studenter för universitetsinträde. De akademiska programmen att välja mellan är: studiet av språk och litteratur, språkinlärning, individer och samhälle, naturvetenskap, matematik och konst. I detta program kommer eleverna att kunna välja 6 ämnen de är intresserade av.

4. Karriärrelaterade program (CP)

Karriärrelaterade programmet är ett nytt program som implementerades 2012. Detta program fokuserar mer på barns framtida karriärer. För att kunna gå med i detta program måste studenterna ha genomfört minst 2 IB-läroplaner specifikt för DP-kurser relaterade till karriärområden.

International Baccalaureate. Tillgänglig 2020. Om IB:s program.