4 fakta om humör du behöver veta

"Humör eller humör är ett tillfälligt känslomässigt tillstånd. Det finns många saker som kan påverka det, även vädret kan spela en roll. Det finns också vissa saker som kan förbättra humöret, som mörk choklad och klassisk musik. Men extrema humörsvängningar kan också vara ett tecken på en störning."

, Jakarta - Humör eller även känd som humör det kan förändras. Humör i sig är ett känslomässigt tillstånd som bara uppstår tillfälligt. I grund och botten är denna känsla uppdelad i två, nämligen ett gott humör ( bra humör ) och dåligt humör ( dåligt humör ). När du känner dig på dåligt humör kommer de flesta att undvika att träffa andra människor och välja att bli bättre.

När någon är i ett tillstånd dåligt humör , känslan som upplevs blir svårare att kontrollera känslor, känslorna är oberäkneliga, att inte kunna koncentrera sig när man gör något. Å andra sidan finns det också människor som ofta upplever humörsvängningar hela tiden, vilket brukar kallas " lynnig ".

Det finns några intressanta fakta om humör eller följande humör!

Läs också: Instabilt humör märken Tröskel personlighetsstörning

Fakta om humör

Här är några fakta om humör som du måste känna till:

1. Smittsamt humör

En av fakta om humör är att denna känsla är smittsam. Detta sker på grund av tendensen att omedvetet och automatiskt imitera de känslor som uttrycks av andra. På så sätt kan samma känsla även kännas när man är nära någon som upplever dåligt humör . Det är inte omöjligt att denna känsla kommer att bära över utan någon uppenbar anledning.

Nämns om alla uttryck och mimik förknippade med känslomässiga kan utlösa reaktioner i hjärnan. Detta kan få en person att tolka de uttryck han ser som känslor som känns av honom själv. Därför sägs det att om humör kan överföras mellan människor, bra bra humör inte heller dåligt humör .

2. Vädret påverkar humöret

Faktum är att vädret också kan påverka humör . En studie konstaterar att soligt väder är förknippat med bra humör , vilket resulterar i en gladare atmosfär, bättre minne och ett öppnare sinne. Detta beror på att när vädret är soligt kan en person spendera mycket tid utomhus och träffa vänner eller familj, samt göra andra aktiviteter.

Men om atmosfären är grumlig och regnig är detta vanligtvis förknippat med dåligt humör . Du kanske kommer ihåg sorgliga och dystra tider som så småningom blev känslomässiga och sentimentala. När vädret är regnigt är det bra att hålla sig sysselsatt med något positivt.

Läs också: Kan någons humör kännas från färgen på kläderna?

3. Choklad förbättrar humöret

Choklad tros förbättras dåligt humör någon att förvandlas till bra humör . Det finns många typer av choklad som du kan äta, men det mest effektiva sättet att få humöret tillbaka på rätt spår är mörk choklad. Detta beror på att innehållet i det är rikt på antioxidanter och föreningar som kan återställa ett bättre humör, jämfört med andra typer av choklad.

I mörk choklad är sockerhalten lägre så den passar dig som vill återställa ett dåligt humör eller dåligt humör , men på diet. Men du måste fortfarande begränsa mängden choklad som konsumeras per dag för att bibehålla kroppens allmänna hälsa. Nämnde om koffeininnehållet i det kan orsaka sömnlöshet om det konsumeras i överskott.

4. Viss musik kan förbättra humöret

Musik kan verkligen förbättra ett dåligt humör, men det beror på vilken typ av musik du lyssnar på. En studie säger att en persons dåliga humör kan förbättras när man lyssnar på klassisk musik som Mozart. Att lyssna på rätt musik kommer att producera dopamin i hjärnan, så att känslor av njutning uppstår och effektivt ökar humör någon.

5. Anledningar till att tonåringar gillar Moody

Varje förälder måste vara medveten om att varje tonåring kommer att visa känslomässig oro som ibland är oroande. mitt humör de kan gå upp eller ner, och du vet aldrig hur de kommer att reagera på vissa händelser eller personer.

Anledningen till att tonåringar ofta lynnig är puberteten. Samma hormoner som hjälper en tonåring att växa in i sin vuxna kropp underlättar också explosiv tillväxt i hjärnan. Eftersom hjärnan har specifika receptorer för hormoner, såsom testosteron, östrogen och progesteron i olika delar av det limbiska systemet, kan ökade nivåer av dessa kemikalier få tonåringar att överreagera på olika situationer. Men när de blir äldre kommer de att bli bättre på att reglera sina sinnesstämningar och känslotillstånd.

Läs också: 5 hälsosamma livsmedel som kan höja humöret

Men tonåren är också en tid då många först upplever symtom på en neuropsykiatrisk störning. Om en tonåring du känner kämpar med humörrelaterade symtom som stör skol- eller familjerelationer, är det dags att träffa en psykolog eller psykiater på ett sjukhus. Boka omedelbart tid hos psykolog eller psykiater på sjukhuset via . På så sätt behöver du inte längre stå i kö och tonåringar kan få behandling direkt. Praktiskt är det inte? Låt oss använda appen nu!

American Psychological Association. Hämtad 2021. Gott humör gör en del vidskepelsebenägen.
Stiftelsefonden. Åtkom 2021. Understanding Mood.
Psykologi idag. Hämtad 2021. Känslor smittar – välj ditt företag med omtanke.
ScienceDirect. Åtkomst 2021. Fördelarna med att veta vad du vet (och vad du inte vet): Hur kalibrering påverkar trovärdigheten.
WebMD. Åtkom 2021. Quiz: Myths and Facts About Your Moods.