Första hjälpen när blodtrycket stiger

Jakarta - Högt blodtryck eller högt blodtryck är ett tillstånd som är ganska riskabelt. För när en persons blodtryck stiger drastiskt, desto större är risken för dödliga sjukdomar som: stroke, spricker blodkärl tills en hjärtattack anfaller.

Det finns många faktorer som kan orsaka en topp i blodtrycket. Inklusive livsstil och psykologiska tillstånd. För att undvika dess effekter, utför följande första hjälpen när blodtrycket stiger.

1. Banankonsumtion

När blodtrycket stiger, försök att omedelbart äta mat som är rik på kalium. En typ av mat som är rik på kalium är bananer. Förutom bananer har flera fruktsorter också mycket kaliumhalt, som meloner, potatis, tomater, sötpotatis, apelsinjuice och nötter.

Vissa experter rekommenderar att du konsumerar minst 2 000 till 4 000 mg kalium i frukt och grönsaker per dag, särskilt när högt blodtryck slår till. Eftersom dessa näringsämnen är mycket viktiga för att sänka blodtrycket.

1. Andas

Stress och depression kan vara en utlösande faktor för stigande blodtryck. Om detta händer, reglera omedelbart din andning så att den har en lugnande effekt på kroppen. Eftersom att andas långsamt och göra meditation som yoga, kan minska stresshormoner.

1. Rask

Ett sätt att sänka blodtrycket är att röra på sig. För personer med högt blodtryck är snabb promenad den bästa träningen som kan göras. Eftersom att gå snabbt kan sänka blodtrycket med upp till 8 mmHg per 6 mmHg.

Att regelbundet göra denna övning, minst 30 minuter i veckan, kan upprätthålla blodtrycket och hjärthälsa. Men kom ihåg att inte pressa dig själv för mycket.

1. Lyssnar på musik

Förutom att kontrollera din andning är ett sätt att "lugna" din kropp att lyssna på musik. Forskning har också visat att lyssna på musik kan sänka blodtrycket. Från resultaten av studien upplevde patienter med högt blodtryck som regelbundet lyssnade på låtar under en vecka en minskning av systoliska nivåer med i genomsnitt 3,2 poäng. Och efter en månad senare sjönk nivåerna igen med 4,4 poäng.

1. Undvik salt

Att äta för mycket salt kan vara en utlösande faktor för stigande blodtryck. Det vill säga, om du har en historia av högt blodtryck, se till att inte konsumera mat som innehåller salt eller andra kryddor i överskott.

Den säkra gränsen för daglig saltkonsumtion är mindre än 1 500 mg eller inte mer än tre fjärdedelar av en tesked. Förutom tillagad mat finns ibland även salt i konserver och förpackade livsmedel. Se till att alltid läsa etiketterna innan du väljer förpackade livsmedel att konsumera.

1. Ät choklad

Välj mörk choklad eller mörk choklad för att lindra högt blodtryck. Eftersom denna chokladvariant innehåller flavanoler som kan göra blodkärlen elastiska. En studie visade att cirka 18 procent av personer med högt blodtryck som konsumerade mörk choklad upplevde en minskning av blodtrycket. Men du måste fortfarande vara uppmärksam på dosen och inte äta denna mat i överskott.

1. Minska arbetet

Försök att dra ner på "tråkigt" arbete och rutiner. Du kan komma runt detta genom att göra en uppgift i tid, så att den inte hopar sig. För att tvinga dig själv att göra för mycket arbete kan öka risken för högt blodtryck med 15 procent.

Dessutom kan för mycket arbete göra att en person inte hinner träna och äta hälsosamt. Dessa vanor är dåliga och kan utlösa sjukdomar, inklusive högt blodtryck. Så det är nödvändigt att ta lite ledig tid mitt i arbetet och göra något roligt.

1. Tillägg

Förutom en hälsosam livsstil kan du ta kosttillskott för att bibehålla kroppens kondition. Vissa kosttillskott är avsedda för personer som lider av högt blodtryck. Vilket innebär att dessa kosttillskott kan spela en roll för att sänka blodtrycket.

För att vara säker, se till att du inte väljer kosttillskott slumpmässigt. Du kan använda appen att prata med din läkare om de bästa doserings- och kosttillskottsalternativen.

Läkaren tar emot ditt klagomål via Video/röstsamtal och Chatt. Dessutom kan du även köpa hälsoprodukter och kosttillskott hos . Beställningar kommer att levereras hem till dig, du vet! Kom igen, ladda ner nu.