Detta är barnets rörelse i livmodern

, Jakarta – Första gången jag känner att barnet rör sig i magen är verkligen det mest speciella och rörande ögonblicket för mamman. En bebis som rör på sig är också ett tecken på att hans tillväxt och utveckling i livmodern går bra. Mödrar kan också känna en speciell närhet med sin bebis när han ger en liten spark som svar när mamman bjuder in honom att prata.

När kan mamma känna fosterrörelser?

Varje mamma känner i samma ögonblick som fostret för första gången rör sig i magen vid olika tidpunkter, men det inträffar vanligtvis runt 18-20 graviditetsveckor. Om det här är din första graviditet kan det ta lite längre tid för dig att inse att de mjuka rörelserna i magen faktiskt är barnets rörelser. Men om mamman har varit gravid tidigare kommer hon att vara mer känslig för barnets rörelser, vilket vanligtvis inträffar vid 16 veckor.

Om mamman inte har känt några tecken på att barnet rör på sig förrän vid 24 års ålder av graviditeten, uppsök omedelbart en gynekolog för en undersökning. Förlossningsläkaren kan lyssna på hjärtslag, utföra en ultraljudsundersökning eller andra undersökningar ( Läs också: När ska gravida göra ett ultraljud? ). Med ultraljudsundersökningar kan man se vilka typer av rörelser barnet gör i livmodern och när fostret börjar röra på sig, eftersom fostret kan ha börjat röra sig innan mamman insåg det.

Typer av babyrörelser i livmodern

Rörelsen av barnet i livmodern kommer att förändras när det växer. Bebisar gör ibland mjuka rörelser men sparkar ibland hårt. Om din lilla inte är lika aktiv som vanligt är han troligen lat för att röra på sig. Tja, mamman ska fortsätta att stimulera henne genom att ofta prata med henne så att den lilla blir peppad på att röra på sig. För att mamman inte ska vara nyfiken är det olika rörelser som fostret kan göra i livmodern.

Rörelse i vecka 16 till 20

Runt den 16:e till den 20:e graviditetsveckan, eller snarare under den 4:e till 5:e graviditetsveckan, kommer mamman att börja känna fostrets första rörelser såsom sparkar eller slag. Denna fas är känd som fasen påskyndande .

Rörelse i vecka 21 till 24

Barnets aktivitet och rörelse kommer att öka under de följande månaderna. Din lilla sparkar oftare, till och med gör volter som kan överraska mamman. Vid denna graviditetsålder är volymen av moderns fostervatten fortfarande ganska stor, så att barnet kan röra sig fritt och fritt.

Rörelse vecka 25 till 28

Under andra trimestern, som är runt vecka 25 till 28, kan bebisar uppleva hicka i livmodern. Det är därför ibland mamman känner att fostret rör sig med en ryckig rytm. Dessutom har bebisar också börjat kunna svara på olika ljud utifrån. När barnet hör ett häpnadsväckande högt ljud kan barnet också rycka till av förvåning.

Rörelse vecka 29 till 31

Rörelsen av barnet i livmodern kommer att vara starkare, regelbunden och kontrollerad när mammans graviditetsålder går in i den 29:e veckan. Mammor kan ibland till och med känna att livmodern drar ihop sig på grund av att den lilla gör hårda rörelser.

Rörelse i vecka 32 till 35

Detta är toppen av fostrets aktivitet. Under veckorna 32 till 35 kommer bebisar som blir större och starkare att kunna utföra olika typer av rörelser i mammans mage oftare.

Rörelse i vecka 36 till 40

I den här åldern blir barnet större, så det kan inte längre göra cirkulära rörelser i mammans mage. Om din lilla suger på tummen och den plötsligt släpper, då kan mamman känna snabba rörelser som att stampa. Det är ett tecken på att barnet vänder på huvudet för att leta efter sin tumme igen. Fotsparkarna och dunkandet av barnets händer vid denna graviditetsålder kan börja kännas smärtsamt, särskilt i mammans bröstkorg.

Om mamman vill veta mer om innebörden av barnets rörelse i livmodern, fråga bara läkaren genom applikationen . Kontakta läkaren via Video/röstsamtal och Chatt när som helst och var som helst. Kom igen, ladda ner nu även på App Store och Google Play.