6 övningar som är hälsosamma för hjärnan

, Jakarta - Det är inte bara kroppen som behöver träning, hjärnan behöver också träning för att hålla sig skarp och finslipad. Att träna hjärnan kan skapa nya nerver i hjärnan, vilket förhindrar att du tidigt upplever symtom på demens eller senilitet.

Dessutom ökar nätverket av nya nerver också hjärnans skärpa att tänka logiskt och lösa problem. Det är därför det är viktigt att träna hjärnan. Denna hjärnträning är dock inte exakt detsamma som sport i allmänhet. Hjärnträning kan göras med följande aktiviteter, nämligen:

Läs också: Vad händer med hjärnan när du skrattar

1. Spela Brain Teasers

Du kan skärpa din hjärna på ett roligt sätt, nämligen genom att spela. Många spel som kallas hjärnsport är ganska effektiva, inklusive schack och schack scrabble . Dessutom korsord, pussel , och Sudoku är också användbart för att träna hjärnans förmåga, särskilt den vänstra hjärnan.

Om du vill träna din hjärna genom att spela korsord och pussel , rekommenderas du att öka svårigheten och skapa nya strategier från dag till dag. Det syftar till att förbättra hjärnans förmåga att lösa problem. Medan schack, monopol och datorspel är användbara för att vässa höger hjärna i kreativt tänkande.

2. Läsning

Gillar du att läsa böcker visar det sig att denna aktivitet också är en mycket bra form av hjärnträning. Läsning är som en uppvärmning för att spänna dina hjärnmuskler, både när du läser lätt läsning (som serier eller tidningar) eller till och med tung läsning.

Dessutom kan kunskap och insikt också breddas genom att läsa böcker. Försök att läsa böcker som är fulla av informationskunskap. Inte bara det, enligt forskning Dr. Nikolaos Scarmeas genomfördes 2001, läsning kan också bygga upp "kognitiva reserver" för att förhindra tidig uppkomst av demens.

Läs också: Är du säker på att vänster hjärna är mer dominant eller vice versa? Det är ett vetenskapsord

3. Spela musik

Klassisk musik har länge förknippats med hjärnans intelligens. Att spela musik kan verkligen finslipa hjärnans förmåga. Enligt en studie av Nina Kraus publicerad på sidan Live Science Människor som spelar musikinstrument reagerar bättre på ljud och språk och tenderar att uppleva en långsammare hjärnans åldrandeprocess.

4. Lär dig ett främmande språk

En annan hjärnsport som också är intressant för dig att prova på är att lära dig ett främmande språk. Visste du att att lära sig ett främmande språk kan aktivera delar av hjärnan som inte har använts sedan du började prata? Anledningen är att användningen av flera språk kan öka blodtillförseln till hjärnan, så att hälsan hos det neurala nätverket i hjärnan kan upprätthållas.

5. Träning

Regelbunden fysisk träning kan inte bara upprätthålla en frisk kropp, utan också förbättra hjärnans hälsa. Detta beror på att fysisk aktivitet kan öka blodflödet till din hjärna. Aerob träning är en typ av träning som är bra för hjärnan. Aerob träning som görs regelbundet och konsekvent i 45 minuter eller mer kan förbättra aspekter av hjärnans kognitiva funktion med 20-30 procent.

6. Chatta med andra

Förutom metoderna som nämnts ovan visar det sig att hur man tränar hjärnan är lika enkelt som att chatta med människor runt omkring sig. Att ha ett socialt nätverk kan skydda en person från symptomen på Alzheimers sjukdom. Så du kan regelbundet träffa vänner, gå med i en viss gemenskap eller bara chatta med grannar och andra så att hjärnans hälsa bibehålls.

Läs också: Så att hjärnan förblir briljant, kom ihåg denna konsumtion

Tja, det är en bra aktivitet för dig att göra som en hjärnövning. Fortsätt att träna upp dina tankeförmåga så att hjärnans hälsa bibehålls och du undviker tidig demens.

Du kan också köpa vitaminer eller kosttillskott som är bra för hjärnan genom appen , du vet! Du behöver inte bry dig om att lämna huset, bara beställ och beställningen kommer att levereras inom en timme.

Referens :
US National Library of Medicine National Institutes of Health. Åtkomst 2020. Kognitiv reserv och livsstil.
Healthline. Åtkomst 2020. 13 hjärnövningar som hjälper dig att hålla dig mentalt skarp.
Live Science. Åtkomst 2020. Musik förbättrar hjärnans funktion.