Varmt vatten kan vara fiskögonmedicin?

, Jakarta - Har du någonsin upplevt eller upplever du förtjockning av huden på benen? Detta problem är ganska vanligt, men underskatta inte om förtjockningen (förhårdnader) på huden växer.

Speciellt om det orsakar en rund form som är mindre än förhårdnader med mitten omgivet av inflammerad hud. I den medicinska världen kan detta tillstånd indikera ett fisköga eller clavus-klagomål.

Detta fisköga är ett tillstånd av förtjockning av huden på grund av tryck och friktion som uppstår upprepade gånger. Saken att oroa sig för, förtjockning av huden som förvandlas till fiskögon kan orsaka smärta. Så, hur ska man hantera detta klagomål? Är det sant att fiskens öga är ganska överväldigad av varmt vatten?

Läs också: Här är 8 vanor som kan orsaka fiskögon

Försvinner med varmt vatten, verkligen?

I grund och botten kan fisköga försvinna av sig själv med behandling. Ändå kan tiden att återhämta sig ta lång tid, även inom ett år. Frågan är om det är sant att varmt vatten kan övervinna fiskögon?

Ett naturligt botemedel som du kan försöka behandla fisköga är att blötlägga fötterna i varmt vatten. Men enligt American Academy of Dermatology Association (AAD) innehåller denna varmvattenmetod också en pimpsten för att ta bort död hud på fiskögon.

Följande är tips om hur man tar bort fisheye med varmt vatten och pimpsten enligt AAD.

1. Blötlägg i varmt vatten. Blötlägg den drabbade kroppsdelen i varmt vatten. Gör detta i cirka fem till 10 minuter eller tills huden mjuknar.
  2. Fila öljetter med pimpsten. Doppa först pimpstenen i varmt vatten, använd sedan stenen för att försiktigt gnugga eller gnugga öglorna försiktigt. Använd cirkulära eller sidledsrörelser för att ta bort död hud.
  3. Gnid försiktigt. Var noga med att inte ta bort för mycket hud, eftersom detta kan orsaka blödningar och infektion.
  4. Applicera lotion. Applicera en fuktgivande lotion eller kräm på området varje dag. Leta efter en fuktgivande lotion eller kräm med salicylsyra, ammoniumlaktat eller urea. Dessa ingredienser hjälper till att gradvis mjuka upp de hårda liktornen och förhårdnader.

Läs också: Fiskögon, osynliga men störande fotsteg

Tja, om behandlingen görs ensam bör du fråga läkaren direkt via applikationen . Du behöver inte lämna huset, du kan kontakta en expert när som helst och var som helst. Praktiskt, eller hur?

I allmänhet kommer läkaren att ge vissa läkemedel i form av salvor. Dessa mediciner innehåller salicylsyra för att mjuka upp och ta bort död hud. Hur kommer det sig att du kan köpa mediciner för att behandla fiskögon med applikationen

Många faktorer som kan utlösa det

När en person attackeras av fisköga, kommer huden att uppleva abnormiteter, såsom hårdnande, förtjockning och utskjutande hud. Dessutom kan huden också bli fjällande, torr eller fet, och det uppstår smärta vid tryck.

Vad är då skillnaden med förhårdnader? Skillnaden blir inflammation och smärta i fiskens öga. Sedan, ungefär vilka förhållanden utlöser uppkomsten av fiskögon?

Upprepade tryck och friktion i samma hudområde är en viktig orsak till fisheye. Så vad kan orsaka detta tillstånd? Nåväl, här är förklaringen:

• Användning av obekväma skor. Skor som är för smala och högklackade kan dämpa vissa delar av foten. Medan skor som är för lösa kan få fötterna att gnugga upprepade gånger mot insidan av skon.
  • Har inte strumpor på sig. Att inte bära eller använda fel strumpor kan orsaka friktion mellan fötter och skor.
  • Rökare. Rökare och tändare kan ha öglor på huden på tummarna. Orsaken, upprepad friktion när tändaren slås på.
  • Musikinstrument och verktyg. Frekvent användning av verktyg eller musikinstrument för hand kan också orsaka förtjockning av huden.

Läs också: Kan fiskögon orsaka hälsokomplikationer?

Tja, det är hur man handskas med fiskögon med hjälp av varmvattenstenar och pimpstenar. Det bör understrykas, i vissa fall kan operation utföras. Denna operation kommer vanligtvis att rekommenderas av läkaren för att skära eller förstöra klumpen med hjälp av en nål eller annat verktyg.

Den här proceduren kan vara smärtsam, du vet. Därför kommer läkaren först att ge ett bedövningsmedel för att bedöva den delen av kroppen. Denna operation görs faktiskt sällan. Denna åtgärd vidtas när andra behandlingar eller behandlingar som har prövats misslyckas.

Mayo Clinic. Åtkom 2021. Sjukdomar och tillstånd. Liktornar och förhårdnader.
Healthline. Tillträde 2021. Hur man blir av med förhårdnader.
American Academy of Dermatology Association. Åtkom 2021. Hur man behandlar liktornar och förhårdnader