Myt eller faktum, Melinjos hud kan sänka urinsyranivåerna

, Jakarta - Om det är känt att äta melinjofrukt orsakar gikt, kan melinjoskal förhindra eller minska urinsyranivåerna. Melinjo peeling är användbar för att sänka urinsyranivåerna eftersom den innehåller föreningar som fungerar för att hämma ett enzym som kallas xantinoxidas, ett enzym som orsakar urinsyrasyntes.

Även om många fortfarande tänker på det som en myt, innehåller melinjohuden bioaktiva föreningar som stabiliserar urinsyranivåerna i kroppen. Antioxidanter som bioaktiva föreningar kan fungera som urikostatiska giktläkemedel, nämligen allopurinol.

Läs också: Gör 4 tabun så att urinsyra inte återkommer

Fördelar med Melinjo Skin för gikt

Melinjo lanseras från West Sulawesi Agricultural Research and Development-sida och kan fungera som en anti-urinsyra, men inte äta köttet. Resultaten av forskning från State University of Malang visade att de sekundära metaboliterna i melinjo (Gnetum gnemon) kunde hämma verkan av xantinoxidas i urinsyra.

Xantinoxidas är ett enzym som syntetiserar urinsyra. Det finns också i allopurinol, ett urinsyrasänkande läkemedel som vanligtvis konsumeras av allmänheten. Precis som allopurinol kan detta ämne hämma xantinoxidas eftersom det har en struktur som liknar xantin.

Dessutom fann man också att etanolextraktet av kokt melinjo-skal i en koncentration av 100 ppm kunde hämma och skada prestandan hos xantinoxidas med allopurinol-urinsyra motsvarande 19,9 ppm. Den kokta huden hos melinjo har dock två gånger bättre förmåga än allopurinol.

Läs också: Är det sant att äta tofu och tempeh utlöser urinsyra?

Empirisk forskning avslöjade också att melinjo peeling innehåller askorbinsyra, tokoferoler, flavonoider, saponiner och polyfenoler som antioxidanter för att öka aktiviteten av xantinoxidashämmare.

Kokningsprocessen kan öka dess antioxidantaktivitet. Eftersom sekundära metaboliter i melinjos hud är ganska effektiva för att förebygga och behandla gikt.

Att konsumera melinjo peeling på lång sikt anses också vara säkert jämfört med allopurinol eller andra kemiska läkemedel, eftersom det inte orsakar biverkningar för njurar och andra organ.

Förhindra gikt från ung ålder

Mat är den viktigaste faktorn som utlöser ökningen av urinsyranivåerna i blodet. För att förebygga gikt i ung ålder kan du undvika ett antal livsmedel som är tabu, såsom:

• Skaldjur. Dessa livsmedel har många fördelar, men inte för personer med gikt, eftersom de innehåller höga puriner. Vissa skaldjur att undvika inkluderar skaldjur, ansjovis, sardiner, tonfisk, ostron, räkor, hummer eller krabba.
  • Rött kött. Rött kött som nötkött, lamm och fläsk bör undvikas eftersom de innehåller mycket puriner. Byt ut rött kött mot växtbaserade proteinkällor, som tofu och tempeh.
  • Fjäderfän. Fjäderfäkött som kyckling och anka anses fortfarande vara säkert för konsumtion av personer med gikt. Samtidigt är fjäderfäkött som måste undvikas kalkon och gås.
  • Inälvor. Livsmedel som måste undvikas härnäst är nötlever, nötköttshjärna, kycklingtarm eller andra slaktbiprodukter.

Läs också: Gör 4 tabun så att urinsyra inte återkommer

Om du har en historia av gikt, bör du vara mer vaksam på att upprätthålla en frisk kropp. Tillämpa en hälsosam kost och livsstil för att förhindra ansamling av urinsyra i kroppen.

Om du har vidtagit åtgärder för att förhindra gikt i ung ålder men inte hindrar dig från denna sjukdom, bör du omedelbart diskutera det med din läkare genom ansökan. för att bestämma lämplig behandling. Kom igen, ladda ner Ansökan att vara hälsosammare och bekvämare.

Assessment Institute for Agricultural Technology West Sulawesi. Tillgänglig 2020. Melinjo Skin to Prevent Gikt
Bogor jordbruksinstitut. Åtkom 2020. Effektiviteten av Melinjo-hud (Gnetum-gnemon) för att minska urinsyranivåerna hos vita råttor med hyperuricemi (Rattus norvegicus).
Mayo Clinic. Åtkomst 2020. Giktdiet: Vad är tillåtet, vad är inte.
WebMD. Åtkomst 2020. Giktdiet: mat att äta och sådana att undvika.