Helom kan uppstå på fingrarna, här är orsakerna

Jakarta - Fortfarande obekant med hudproblemet som kallas helom? Vad sägs om fiskögon? Helom är ett förtjockat hudlager eftersom huden ofta är under tryck eller friktion.

Heloma i sig delas in i två typer, nämligen heloma durum (hårt fisköga) och heloma molle (mjukt fisköga). Heloma durum uppträder oftast på fotsulorna, närmare bestämt på sidorna av fötterna eller på tårna. Anledningen är fel skostorlek. Heloma molle orsakas också av samma orsaker som heloma durum.

Men i vissa fall kan helom eller fisköga också uppstå på händerna, du vet. Vad tror du är orsaken till helom i det området?

Läs också: Heloma på fötterna, här är vad du behöver veta

Spelar musik och röker

Tryck och friktion i samma hudområde upprepade gånger är den främsta orsaken till helom eller fisköga. Vad är då orsakerna till helom på händerna? Tja, här är förklaringen.

• Spelar ofta musik och händer. Frekvent användning av verktyg eller musikinstrument för hand kan också orsaka förtjockning av huden.

• Rökare. Rökare och tändare kan ha öglor på huden på tummarna. Orsaken är upprepad friktion när tändaren slås på.

Förutom händerna förekommer helom i allmänhet på benen. Tja, här är några tillstånd som kan utlösa det.

• Användning av obekväma skor. Skor som är för smala och högklackade kan dämpa vissa delar av foten. Medan skor som är för lösa kan få foten att gnugga upprepade gånger mot insidan av skon.

• Har inte strumpor på sig. Att inte bära eller använda fel strumpor kan orsaka friktion mellan fötter och skor.

Läs också: Var försiktig när du väljer skor så att du inte fastnar i fiskens öga

Skiljer sig från förhårdnader

När en person upplever helom, kommer huden att uppleva abnormiteter, såsom hårdnande, förtjockning och utskjutande hud. Dessutom kan huden också bli fjällande, torr eller fet, och det uppstår smärta vid tryck. Vad är då skillnaden med förhårdnader? Skillnaden blir inflammation och smärta i fiskens öga. Följande är en sammanfattning av symtomen på helom:

• Hårda klumpar;

• Förtjockat hudlager;

• Torr eller öm hud; och

• Smärta eller ömhet under huden.

Symtomen är redan, hur kan man förhindra det?

Läs också: Är det sant att Idap Hammer Toes är mottaglig för Heloma?

Enkla sätt att förebygga helom

Även om helom kan hända vem som helst, kan lyckligtvis detta problem förebyggas. Faktum är att det finns några enkla tips som är effektiva för att förhindra detta problem. Tja, här är några tips som du kan göra för att förhindra helom på huden på fötterna eller händerna:

1. Håll händer och fötter rena.

2. Bär bekväma, stora skor.

3. Applicera en speciell fuktgivande fotkräm.

4. Klipp dina naglar regelbundet.

5. Köp skor på eftermiddagen eller kvällen, i allmänhet blir fotens storlek större då.

6. Använd handskar eller strumpor för att undvika friktion.

Vill du veta mer om hudproblemen ovan? ? Eller har andra hälsoproblem? Du kan verkligen fråga läkaren direkt genom ansökan. Genom chatt- och röst-/videosamtalfunktionerna kan du chatta med expertläkare utan att behöva lämna huset. Kom igen, ladda ner den nu på App Store och Google Play!

Mayo Clinic. Åtkomst 2020. Sjukdomar och tillstånd. Liktornar och förhårdnader.
Healthline. Åtkomst 2020. Vad orsakar liktornar?
One Point Health. Tillträde i november. 2019. Liktornar (Heloma Durum, Molle och Milliare)
Medscape. Hämtad 2020. Liktornar (Clavus)