Didi Kempot dog av Silent Killer?

, Jakarta – Om du trodde att coronaviruspandemin var den enda dåliga nyheten, har du väldigt fel. Efter musikern Glenn Fredlys bortgång för en tid sedan är det nu turen till fans av campursarimusik från landet som är ledsna över nyheten om musikern Didi Kempots bortgång. Sångaren från Solo, centrala Java, ska ha avlidit vid 53 års ålder på Kasih Ibu Hospital Solo på tisdagsmorgonen (5/5).

Mannen vars riktiga namn är Dionisius Prasetyo har nyligen varit populär och har blivit dubbad som The Godfather of Broken Heart , eftersom låtarna han komponerar ofta innehåller berättelser om dem som kastas runt i kärlek. Han var senare känd för att förbereda en konsert för att fira 30 år av sin karriär i musikvärlden. Didi Kempot tänker också ge välgörenhet från försäljningen av konsertbiljetter senare. Han planerar att donera en del av intäkterna från försäljningen för att hjälpa till att bekämpa covid-19 i Indonesien.

Läs också: Ashraf Sinclair dör, här är 6 typer av hjärtsjukdomar

Orsaken till Didi Kempots död

Enligt hans bror, Lilik, mådde hans syster inte bra på måndag (4/5) kväll. Han hade feber och fördes sedan till Kasih Ibu-sjukhuset i Solo samma natt. Men plötsligt förklarades Didi Kempot död vid 7.30 WIB. Lilik nämnde också att hans syster hittills aldrig hade klagat på att hon varit sjuk. Didi Kempot är inte heller registrerad som en historia av allvarlig sjukdom.

Även om familjen hittills inte har uppgett orsaken till Didi Kempots död, uppgav Kasih Ibu Hospital, Solo, att Didi Kempots tillstånd hade varit medvetslöst sedan han fördes till sjukhuset.

Didi Kempots tillstånd när han fördes till sjukhuset var hjärtstopp. plötsligt hjärtstopp ). Sjukhuset har försökt hjälpa så mycket som möjligt, men till slut kunde Didi Kempot inte hjälpas längre och dog.

Tyvärr var sjukhuset inte villigt att ge en mer detaljerad förklaring angående dödsorsaken för musikern som också är syster till Srimulats senior komiker, Mamiek Podang. Detta beror på att patientens sjukdomshistoria är familjens rätt att förmedla den till utomstående parter, inklusive media.

Läs också: 3 typer av hjärtinfarkt att se upp för

Lär känna termen Silent Killer

Hjärtstopp ses ofta som ett tyst mördare . Detta beror på att hjärtstopp kan hända när som helst, var som helst och för vem som helst. Om den drabbades hjärtinfarkt fortfarande visar sig ha ett normalt slag är det inte fallet med hjärtstopp. I detta tillstånd kan en persons hjärta faktiskt sluta slå. Som ett resultat försämras distributionen av blod i hela kroppen.

Ännu värre, detta tillstånd kan uppstå utan förvarning. Utlöses vanligtvis av skada på hjärtat, vilket resulterar i oregelbundna hjärtslag (arytmi). Dessutom kan hjärtat inte pumpa blod till hjärnan, lungorna och andra organ. Ögonblick senare kan människor förlora medvetandet tills de inte har en puls.

Tillståndet med hjärtstopp kännetecknas i allmänhet av plötslig förlust av medvetande, att inte andas alls. Den drabbade kan också plötsligt känna sig svag med förträngda pupiller, hudfärgen blir blåaktig och blek och pulsen eller hjärtslag går inte att hitta.

Om det inte behandlas omedelbart kan plötsligt hjärtstopp leda till döden. Med snabb och korrekt medicinsk behandling bör den drabbades överlevnad fortfarande kunna hjälpas. Genom att ge hjärt-lungräddning (HLR), användning av en defibrillator - eller till och med bara trycka på bröstet - kan öka patientens chanser att överleva.

Läs också : Gör inga misstag, det här är skillnaden mellan hjärtstillestånd och hjärtinfarkt

Hjärtstopp kan fortfarande förebyggas genom att rutinmässigt kontrollera hälsotillstånden. Anledningen är att de flesta av orsakerna till hjärtsjukdomar som högt blodtryck inte har symtom, så det är obligatoriskt för regelbundna hälsokontroller.

Om du fortfarande har frågor om din hälsa, tveka inte att diskutera dem med din läkare på . Du kan kontakta läkaren via chatt via smartphones, när som helst och var som helst.

Täckning 6. Tillträde 2020. Didi Kempot dog, i morse fördes till akuten med hjärtstillestånd.
spole. Tillträde 2020. Didi Kempot går bort.
Kompass. Tillträde 2020. Didi Kempot går bort.
Mayo Clinic. Hämtad 2020. Plötsligt hjärtstopp.