Dessa är fördelarna med gröna bönor för hälsan

, Jakarta - Grönbönsgröt är en av frukostmenyerna som kan vara mångas favorit. Inte bara läckra, gröna bönor i sig är kända för att ha ganska många hälsofördelar som det är synd att missa. Gröna bönor kan användas som en mängd andra typer av menyer, såsom fyllning av bakpia, bakpao, mocka och andra.

Gröna bönor är en av de nyttigaste typerna av bönor och är väldigt lätta att få tag på. Fördelarna med gröna bönor erhålls från de olika näringsinnehållen i dem, såsom protein, kolhydrater, fibrer, vitaminer, mineraler, folsyra, kalcium till järn. Kom igen, överväg följande fördelar med gröna bönor:

Läs också: Smaka på Grönbönsgröt, här är fördelarna

Smidig matsmältning

Gröna bönor är en typ av baljväxter som också innehåller mycket fibrer. Så när du äter dessa livsmedel mer regelbundet kommer du att få smidigare matsmältning. Fibrerna i gröna bönor hjälper också till att rena gifter i kroppen.

Avgiftning

Innehållet av protein, tanniner och flavonoider i gröna bönor är också användbart för att rensa bort gifter i kroppen, såsom kvicksilver och järn från kroppen.

Förebyggande av cancer

Konsumtion av gröna bönor är också mycket bra för den långsiktiga hälsan, det beror på att gröna bönor kan förhindra DNA-skador och skadliga cellmutationer i kroppen, så du slipper cancer. Detta beror på att gröna bönor är rika på polyfenoler och oligosackarider, som är kända för att hämma utvecklingen av cancer.

Hjälp gå ner i vikt

För dig som också försöker gå ner i vikt till det idealiska antalet, kan du prova att lägga till gröna bönor till din dagliga meny. Anledningen är att fibrerna i gröna bönor också kan få dig att känna dig mätt längre. På så sätt vill du inte äta mycket så det hjälper dig att gå ner i vikt. Men om du gör mungbönsgröt bör du bara använda lite socker, eller använda andra alternativ som är nyttigare och har lägre sockerhalt så att din kostplan blir framgångsrik.

Läs också: Hummus, hälsosam mat från Mellanöstern

Upprätthålla immunförsvaret

Gröna bönor är livsmedel som är rika på fytonäringsämnen. Detta ämne har en antiinflammatorisk funktion och kan hjälpa till att stärka immuniteten och neutralisera skadliga ämnen i kroppen, såsom bakterier, virus med mera.

Upprätthåll hjärthälsa

Genom att regelbundet konsumera gröna bönor kan du också behålla hjärthälsa. Detta beror på att gröna bönor innehåller mycket fiber så det kommer att absorbera dåligt kolesterol i matsmältningskanalen.

Bibehåll benhälsa

I 100 gram gröna bönor finns det minst 53 procent av det dagliga magnesiumbehovet. Dessa näringsämnen kommer att vara mycket användbara för att öka bentätheten, spela en roll i bildandet av benceller och minska risken för osteoporos, särskilt hos kvinnor som har gått igenom klimakteriet.

Minska PMS-symtom

Har du bäckenvärk på grund av PMS och kan du inte röra dig? Oroa dig inte, för gröna bönor är också en bra lösning för att övervinna PMS-symptomsmärta. Gröna bönor kommer att fungera i kroppen genom att hjälpa till att kontrollera de hormoner som kan utlösa PMS-symtom. Detta beror på att innehållet av vitamin B6, B-vitaminer, magnesium och folat finns i gröna bönor. Så genom att dricka mer eller äta gröna bönor kan du undvika irriterande PMS-symptom.

Upprätthålla graviditetens hälsa

Gröna bönor är också rika på folsyra, som är ett av de viktigaste näringsämnena under graviditeten. Gravida kvinnor behöver få i sig tillräckligt med folsyra så att barnet kan undvika för tidig födsel, låg födelsevikt eller till och med risken för missfall. Folsyra kan också minska risken för barn som föds med defekter i nervsystemet med upp till 50 procent.

Läs också: Från gurksuri till cantaloupe med vitaminer för Iftar

Det är några av fördelarna med gröna bönor för hälsan. Om du ändå vill veta andra nyttigare livsmedel eller vill få tips om att få en hälsosam kost kan du fråga läkaren på . Läkare kommer alltid att finnas till hands för att ge dig alla nödvändiga råd för att hålla dig vid god hälsa.

Harvard Health Publishing. Tillgänglig 2020. Recept för hälsa: billiga, näringsrika bönor.
Healthline. Åtkomst 2020. 10 imponerande hälsofördelar med mungbönor.
United States Department of Agriculture Agricultural Research Service USDA. Hämtad 2020. Grundrapport: 16080, Mungbönor, Mogna frön, Raw.