7 egenskaper hos smarta barn enligt psykologer

, Jakarta - Varje barn föds och växer med sina egna talanger och privilegier. Nivån av intelligens hos ett barn kan inte mätas endast genom hans akademiska prestation i skolan. Enligt olika psykologiska teorier finns det vissa egenskaper hos intelligenta barn som kan ses, redan innan han går in i skolans värld. Vad är du?

1. Skriv och läs tidigt

En av egenskaperna hos barn som har en intelligens över genomsnittet är deras förmåga att kunna skriva och läsa tidigt, redan innan de går formell utbildning i skolan. Sedan när han har börjat skolan, kommer intelligenta barn att tendera att gilla böcker som ligger ett steg över att läsa böcker för barn i hans ålder. Anledningen är enkel, eftersom intelligenta barn vanligtvis har en önskan om att lära sig många saker, inklusive att lära sig komplexa saker och lär sig i allmänhet bara av barn som är över dem.

2. Mycket aktiv

De flesta intelligenta barn kan inte stanna stilla, som aktiviteter som involverar mycket fysisk aktivitet och utmanande. De kommer alltid att leta efter aktiviteter att göra, snarare än att sitta still. Men "aktiv" här skiljer sig från "hyperaktivitet". Barn som klassas som hyperaktiva tenderar att vara otåliga, aggressiva och svåra att fokusera. Samtidigt kommer barn som är aktiva för att de är intelligenta att ha ett bra fokus på uppmärksamhet och är mer tålmodiga.

Inte bara fysiskt aktiva, intelligenta barn kommer också att vara aktiva i att argumentera och ställa frågor. De kommer aktivt att uttrycka åsikter, berätta vad som upplevs och ifrågasätta allt omkring dem. Detta beror på att intelligenta barn tenderar att ha en hög känsla av nyfikenhet.

3. Har en hög fokusnivå och är inte lätt att distraheras

En av egenskaperna hos intelligenta barn är att de har en hög nivå av fokus och koncentration när de gör något. De blir vanligtvis inte lätt distraherade av andra saker när de är fokuserade och kan koncentrera sig intensivt under långa perioder.

4. Kan behålla information i minnet

Har du någonsin hört talas om termen "in höger öra, ut i vänster öra"? Intelligenta barn har inte sådana egenskaper. De har vanligtvis ett ganska starkt minne, och kan behålla den information de får i minnet.

Till exempel data Begåvade barns riksförbund (NAGC) sa, en gång var det ett 6-årigt barn som gick till rymdmuseet. När han återvände därifrån kunde pojken beskriva rymdraketen han såg i museet med stor noggrannhet.

5. Tycker om att vara uppmärksam på detaljer

Jämfört med vanliga barn kommer intelligenta barn att vara intresserade av detaljer. De tenderar att titta på saker i detalj och lägga märke till vad andra ofta förbiser. Med denna natur kommer intelligenta barn vanligtvis att vara intresserade av att lära sig hur ett verktyg fungerar, specifikt, och så detaljerat som möjligt.

6. Ha en konstnärlig talang

Ett barn kan också kategoriseras som ett intelligent barn när det har en balans mellan höger och vänster hjärna. Det vill säga, ett barn som kan rita, sjunga och göra musik väl är en av egenskaperna som han har hög intelligens.

7. Rik på ordförråd

Intelligenta barn har generellt goda verbala färdigheter och kan ses av det många ordförråd de har jämfört med andra barn. De kan förmedla något i hela meningar och använder svårt ordförråd på lämpligt sätt.

Till exempel brukade ett barn säga "det finns en katt". Medan intelligenta barn kommer att säga, "det finns en katt på verandan och kikar in i huset".

Egenskaperna hos intelligenta barn som diskuterats ovan är endast som en referens, inte ett definitivt riktmärke. För som sagt i början måste varje barn ha sin egen intelligens och specialiteter. Föräldrar är ansvariga för att hitta och utforska den.

Behöver du råd från läkare eller psykolog angående föräldraskap kan du även kontakta läkaren på , via funktioner Chatt eller Röst / Videosamtal . Så, glöm inte ladda ner Ansökan i App Store eller Google Play Store ja!

Läs också:

• Kolla in 5 enkla sätt att göra barn smarta från barndomen
  • Detta är anledningen till att barn blir smarta att äta fisk
  • 3 sätt att skapa en hälsosam miljö för smarta barn