Kroppen skakar ofta, kanske ett tecken på allvarlig sjukdom

Jakarta – Om du är nervös eller förkyld är det förmodligen normalt att skaka i kroppen. Men om din kropp ofta darrar utan någon uppenbar anledning, verkar det som om du måste vara vaksam. I medicinska termer är detta tillstånd känt som dystoni, vilket är en muskelrörelsestörning, som kännetecknas av upprepade ofrivilliga muskelsammandragningar. Detta tillstånd kan förekomma i en, flera eller hela kroppen.

Generellt sett tros dystoni uppstå på grund av förändringar i kommunikationen mellan nervceller i flera delar av hjärnan. Skakar kroppen då ofta för att denna dystoni är ett tecken på en allvarlig sjukdom? Det kan bero på att kroppens tillstånd ofta skakar eller att dystoni kan uppträda som ett symptom på olika andra sjukdomar, som:

• Parkinsons sjukdom.
  • Huntingtons sjukdom.
  • Wilsons sjukdom.
  • Traumatisk hjärnskada.
  • slag.
  • Hjärntumör.
  • Syrebrist eller kolmonoxidförgiftning.
  • Infektioner, såsom tuberkulos eller encefalit.
  • Reaktion på vissa mediciner.

För att få reda på mer definitivt och tydligt om orsaken till den frekventa skakningen av kroppen som du upplever, behövs ytterligare medicinsk undersökning. Du kan konsultera en läkare i ansökan , eller boka tid hos en läkare på sjukhuset, för vidare undersökning.

Läs också: Här är 9 typer av dystoni att se upp för

Symtomen kan utvecklas till att bli allvarliga

Symtom som kan uppstå om någon har dystoni är att kroppen ofta darrar på grund av ofrivilliga muskelsammandragningar. Detta tillstånd kan uppstå i vilken del av muskeln som helst, såsom huvudet, ansiktet och kroppen. Även om skakningen kan vara mild till en början, kan symtom utvecklas och bli mer allvarliga med tiden. Progression av sjukdomens svårighetsgrad tar vanligtvis flera månader till år.

Det muskelområde som oftast drabbas är nackmusklerna. I vissa fall kan nacken krampa, till och med röra sig i sidled eller i upprepade ryckrörelser. Om dystonin har utvecklats till att vara mer allvarlig, eller på sin högsta nivå, kan denna muskelstörning påverka andra områden, såsom axlar, armar och ben.

Ännu värre kan dystoni också påverka ansiktsmusklerna, vilket gör att ögonlocken stängs helt och funktionell blindhet uppstår. Dessutom kan denna muskelstörning påverka stämbanden och få en person att tala för långsamt, men i ett spänt tillstånd.

Läs också: Skaka händer? Ta reda på orsaken

Tyvärr är de flesta inte medvetna om eller tenderar att ignorera attacker av dystoni när symtomen fortfarande är milda. I själva verket, för att inte orsaka problem som funktionell blindhet, fysisk funktionsnedsättning, talstörningar och smärta, bör de tidiga symtomen inte ignoreras.

Vad är behandlingen för dystoni?

Observera att kroppen ofta skakar på grund av dystoni är ett tillstånd som inte kan botas. Olika medicinsk hjälp som tillhandahålls kan bara minska symtomen och svårighetsgraden. Här är några medicinska behandlingar för att lindra symtomen på dystoni:

1. Botox (Botulinum Toxin) injektioner

Botulinumtoxin, som används i botox-injektioner, fungerar för att hämma föreningen som orsakar muskelstelhet, så att den inte når målmuskeln. Denna injektion görs vanligtvis direkt på det drabbade området. Behandling med botox-injektioner varar i allmänhet i två till tre månader innan upprepade injektioner.

2. Läkemedel

Läkemedel som ges för att lindra symtom på dystoni fungerar för att blockera signaler i hjärnan som stimulerar muskelstelhet. De vanligaste typerna av läkemedel är levodopa (för att kontrollera motoriska rörelser och kan ges till personer med Parkinsons sjukdom), antikolinerga läkemedel (för att blockera kemikalien acetylkolin som orsakar muskelspasmer), baklofen (för att kontrollera anfall och kan ges till personer med cerebral pares eller multipel skleros), diazepam (för att ge en avslappnande effekt), tetrabenazin (för att blockera dopamin) och klonazepam (för att minska symtom på överdriven muskelrörelse).

Läs också: Rör sig spontant, känner igen tecknen på Tourettes syndrom

3. Sjukgymnastik

Förutom injektioner och medicinering kan din läkare också föreslå terapi som fysioterapi, massage eller muskelsträckning för att lindra muskelsmärta. Läkare kommer också att föreslå samtalsterapi, sensorisk terapi för att minska muskelsammandragningar, till andningsövningar och yoga.

4. Drift

Denna metod används om andra behandlingsmetoder inte fungerar. De operationer som utförs är djup hjärnstimuleringskirurgi och selektiv denerveringskirurgi. Vid hjärnstimuleringskirurgi kommer läkaren att implantera elektroder eller batterier i hjärnan och kombinera dem med elektricitet i kroppen för att hämma symtomen på dystoni. Under tiden, vid selektiv denerveringskirurgi, kommer läkaren att skära av nerverna som orsakar muskelspasmer för att stoppa symtomen permanent.

National Institute of Neurological Disorders and Stroke. Åtkomst 2020. Dystonias faktablad.
American Association of Neurological Surgeons. Hämtad 2020. Dystoni.
WebMD. Åtkomst 2020. Dystoni: orsaker, typer, symtom och behandlingar.