8 Sjukdomar som orsakar muskelrörelserubbningar

Jakarta – Musklerna är den största bidragsgivaren till människokroppens vikt. Denna del av kroppen fungerar för att upprätthålla och ändra hållning, kroppsrörelser och rörelser av inre organ som hjärtfrekvens och gastrointestinal peristaltik. Förekomsten av muskelstörningar stör inte bara kroppsfunktioner, utan orsakar också fysiska symtom som stör aktiviteter.

Läs också: Här är första hjälpen för att övervinna stukningar

Vilka typer av muskelsjukdomar ska man se upp med?

Människan kan inte fungera optimalt utan utmärkt muskelfunktion. Identifiera orsaken till denna muskelrörelsestörning så att du är piggare.

1. Muskeldystrofi

Dystrofi gör att musklerna försvagas. Denna sjukdom är genetisk, aka överförs från förälder till barn. Orsaken är en genmutation som spelar roll för funktionen och bildandet av muskelstruktur. I svåra fall kan muskeldystrofi påverka hjärtat och andra andningsmuskler. Tyvärr, tills nu finns det inget botemedel mot dystrofi. Behandlingen är endast avsedd att lindra symtom på sjukdom, fysisk funktionsnedsättning och andra hälsoproblem som uppstår.

2. Parkinsons sjukdom

Parkinsons orsakas av muskelnervceller som inte producerar tillräckligt med dopamin. Parkinsons är också en genetisk sjukdom och påverkas av hög ålder. Denna störning gör det svårt för den drabbade att kontrollera rörelsen av kroppens muskler, vilket resulterar i skakningar i händer, armar, ben, ansikte och andra lemmar. Om det fortsätter att bli värre har personer med Parkinson svårt att gå, tala och göra aktiviteter. Denna sjukdom kan behandlas eller åtminstone kan tremor kontrolleras så att den drabbade fortfarande kan utföra normala aktiviteter.

3. Fibromyalgi

Fibromyalgi kännetecknas av smärta i vissa delar av kroppen. Symtomen inkluderar smärta, muskelstelhet, trötthet, huvudvärk, sömnsvårigheter, minnesproblem och buksmärtor. Fibromyalgi har ingen känd exakt orsak. Avvikelser i vissa kemikalier (signalsubstans) i hjärnan, förändringar i hur nervsystemet behandlar smärtmeddelanden, genetiska störningar, fysisk eller emotionell stress och vissa infektioner tros vara orsaken.

4. Stukning

En stukning eller stukning är en skada på ett ligament, den vävnad som förbinder två eller flera ben i en led. Denna störning inkluderar vanliga besvär som uppstår i fotleden på grund av fysisk aktivitet. Vanligtvis uppstår stukningar när man går eller tränar i ojämn terräng, faller i fel position och använder fel träningsteknik när man tränar. Symtomen beror på svårighetsgraden, men inkluderar ofta smärta, svullnad och blåmärken.

5. Muskelkramper

Precis som stukningar är muskelkramper vanliga besvär som uppstår plötsligt. Kramper varar vanligtvis från några sekunder till minuter. Orsaken kan bero på att musklerna är överanvända, försämrad blodcirkulation i musklerna, uttorkning, brist på mineralintag i kroppen och nervösa störningar.

6. Tendinit

Tendinit är en inflammation i muskeln som uppstår när den flexibla vävnaden som förbinder muskeln med ben (senan) blir kraftigt svullen. Denna störning uppstår vanligtvis i handleder, vrister, armbågar, axlar och knän.

7. Muskelatrofi

Atrofi uppstår när muskelmassan minskar eller tappas. Orsaken är att man inte rör på sig under en längre tid, muskelskada och neurologiska sjukdomar som utlöser förlamning.

8. Myosit

Myosit är inflammation i muskelvävnad orsakad av skada, infektion och autoimmun sjukdom. Symtom inkluderar muskelsvaghet, hudutslag, trötthet när du står eller går, frekventa fall, andningssvårigheter och svårigheter att svälja (dysfagi).

Läs också: 5 hälsoproblem som kan behandlas med sjukgymnastik

Det är en muskelstörning som måste ses upp för. Om du har besvär i muskler och leder, tveka inte att prata med din läkare . Du kan använda appen att prata med läkaren när som helst och var som helst via chatt, och Röst/videosamtal. Kom igen skynda på ladda ner Ansökan på App Store eller Google Play!