Lat, sjukdom eller vana

, Jakarta – Latah är ett fenomen som ofta finns hos människor i Indonesien. Om en pratglad person blir förvånad kommer den spontant att ge ut en rad ord eller upprepa orden som andra har sagt. Vad är det egentligen som får någon att vara lat? Och är pratsam bara en vana som inte behöver behandlas? Kom igen, se förklaringen här, okej?

Att prata är en sjukdom, vana eller kultur?

Citerat från Kompasiana är pratsamhet ett unikt tillstånd där den drabbade visar förändringar i medvetandekvaliteten och abnormiteter i suggestibilitetsnivån. Läkare diskuterar fortfarande om att sätta in pratsamhet i kategorin störning eller sjukdom, så att idag sägs pratsamhet fortfarande vara ett tillstånd. Men forskare och läkare från västländer tror att pratsamhet är ett tillstånd som måste behandlas, medan i Indonesien anses pratsamhet vara normalt så det behöver inte behandlas.

Latah är också förknippat med en persons psykologiska tillstånd. Latah klassas som Possession Trance Disorder, vilket är ett villkor för att förändra personlig identitet till en ny identitet, vilket visas genom beteendeförändringar. Enligt experter återfinns pratsamhet ofta hos människor som är utfrysta eller underskattade i samhället (underdog klass). Så det lata tillståndet framstår som försvarsmekanism, där personen vill väcka uppmärksamhet eller vill bli vän med pratsam. Även om det inte finns många säkra förklaringar om det pratsamma tillståndet, kan man dra slutsatsen att pratsamhet är ett psykologiskt symptom relaterat till kultur.

Känn igen 4 typer av Latah

Åtgärder som utförs av lata människor kan variera. Vissa är fortfarande relativt milda, men det finns också de som kan skada den pratglade personen. Här är 4 typer av pratsamma:

• kolalia

En pratsam reaktion genom att upprepa vad andra säger kallas även ekolali. Orsaken till ekolali beror på att den pratglade personens sensoriska system, särskilt ögon, mun och öron, är nedsatt. Vanligtvis kan drabbade inte kontrollera reaktionen.

• Ekopraxi

Om echolalia upprepar en annan persons ord, är ekopraxi en pratsam reaktion som efterliknar en annan persons rörelser. Den pratsamma typen av ekopraxi anses vara allvarligare än ekolali eftersom den involverar beteendet hos personen som har samtalet.

• Koprolalia

Koprolalia är ett tillstånd där den drabbade kommer att ge ord som anses tabu eller smutsiga som en reaktion på hans pratsamma. Vanligtvis påverkas personer med denna typ av pratsamma av miljöfaktorer. Vissa människor gör också koprolalia pratsamma som ett skämt.

• Automoatisk lydnad

lat tillstånd automatisk lydnad kan anses vara ganska farligt. Människor som har den här typen av pratsamma kan utföra order som andra förmedlat spontant. Även om de order som gavs var farliga var det inte omöjligt att han ändå skulle utföra dessa order.

En person kan ha mer än en typ av pratsam. Pratsamhet kan orsaka olika reaktioner, eftersom det finns olika orsaker bakom pratsamheten.

Hur man botar Latah

Eftersom pratsamhet är ett tillstånd relaterat till en persons psykologi och beteende, kan beteendeterapi vara ett sätt att behandla det.

• Kognitiv beteendeterapi (KBT)

KBT kan vara ett sätt att bli av med pratsamhet, nämligen genom att hjälpa till att förändra den pratglade människans sätt att tänka. Eftersom det kan lagras fel sätt att tänka och känna hos den pratglade personen.

• Beteendeterapi

Beteendeterapi syftar till att bilda en persons vana att hålla tillbaka eller inte släppa en pratsam reaktion när han blir skrämd. Ett belöning- och straffsystem tillämpas för att stödja personens framgång.

• Hypnoterapi

Det mest effektiva sättet att bota pratsamhet är att hypnoterapi. Genom att använda förslag kan hypnoterapi modifiera människors beteende, attityder och dysfunktionella vanor.

Om du fortfarande vill veta mer om pratsamhet eller andra psykologiska tillstånd, tveka inte att fråga din läkare på . Du kan kontakta läkaren via Video/röstsamtal och Chatt när som helst och var som helst. Dessutom kan du också köpa hälsoprodukter och vitaminer du behöver på genom funktioner Apoteksleverans. Din beställning kommer att levereras till din destination inom en timme. Kom igen, ladda ner just nu på App Store eller på Google Play.