Barn älskar att dansa, här är fördelarna

, Jakarta – Dans med fysisk rörelse och musik är en rolig aktivitet för många människor. Sett ur hälsosynpunkt är dans ett alternativ till fysisk aktivitet som gör kroppen frisk, stark och fri från stress. Så, kan dessa fördelar också erhållas av barn som gillar att dansa?

Det är klart jag kan. Dans kan vara ett sätt att kanalisera den stora energi som barn har, särskilt de som är mycket fysiskt aktiva. Numera kan du även enkelt hitta studior som öppnar dansklasser för barn under fem år.

Läs också: Knep för att hitta talang i din lilla

Fördelarna om ditt barn älskar att dansa

Det finns många typer av dans i världen, vilket kan vara ett alternativ för barn att göra. Från balett, hiphop, jazz, sällskapsdans, steppdans, modern dans, zumba och många fler.

Dans är inte bara roligt, utan ger också många fördelar för kroppen. Här är några av dem:

1. Förbättra kroppens flexibilitet

Kroppens flexibilitet är viktigt, så att risken för skador kan minimeras. Det kan tränas genom att dansa. Dansklasser kommer också mestadels att innehålla en lång uppvärmning bestående av många kroppssträckningar.

2.Förbättra minnet

Studier publicerade i New England Journal of Medicine avslöjande, dans förbättrar minnet och kognitiva funktioner. Faktum är att denna goda vana också kan minska risken för senilitet på grund av ålder.

3. Minska stress och förbättra humöret

Forskarkontrollerad studie publicerad i Journal of Applied Gerontology fann att pardans och musikaliskt ackompanjemang kan hjälpa till att minska stress. Detta beror på att dans kan öka andan.

Dessutom kan dans också få humöret eller humöret att öka. Liksom alla sporter kan dans hjälpa din kropp att producera naturliga antidepressiva medel, som endorfiner, på ett roligt sätt. Vissa typer av dans utförs också i par, så detta är också användbart för att stärka relationer med andra människor.

Läs också: Älskar du att sjunga i badrummet? Här är fördelarna

4. Träna kroppsbalans

Förutom flexibilitet kan dans även träna upp kroppens balans. Detta är verkligen fördelaktigt för att minska risken för skador när du gör sport eller andra fysiska aktiviteter. Denna fördel kan uppnås av barn som älskar att dansa, särskilt danser som involverar att balansera på en fot, vila på tåspetsen eller bibehålla en position som kräver mycket balans.

5. Forma kroppsmuskler

När man dansar måste kroppens rörelsehastighet matcha rytmen i den medföljande musiken. Detta kommer givetvis att dra mycket energi. Därför kan dans vara ett roligt sportval, för att bygga upp kroppens muskler. Det är därför när du ser en professionell dansare måste hennes kropp vara tonad och välproportionerad. Kan du föreställa dig om du har hållit på med dans sedan du var barn, eller hur?

Läs också: Att lyssna på musik kan lindra stress, här är fakta

6. Gå ner i vikt

Dans kan vara en lösning för barn som är överviktiga. Speciellt om barnet verkligen gillar att dansa. Utan att inse det kan dansrörelserna som utförs bränna fett i kroppen, utan att behöva känna en eländig kost.

Så om ditt barn visar intresse för dans, försök ta med honom till dansklasser. Detta har många fördelar för barns fysiska och mentala hälsa, samt förbättrar barns sociala färdigheter, för i dansklasserna kommer de förstås att träffa många vänner.

Förutom att stödja barns passion för dans är det också viktigt att alltid vara uppmärksam på barns hälsa. Se till att ditt barn äter en balanserad näringsrik kost varje dag för att hålla sig frisk. Om barnet är sjukt, omedelbart ladda ner Ansökan att prata med läkaren, när som helst och var som helst.

Vardagshälsa. Åtkomst 2020. 9 hälsofördelar med dans.
Hälsovägledning. Tillträde 2020. Hälsofördelar med dans.
WebMD. Tillträde 2020. Dansa som träning.
Sport Rec. Tillgång 2020. Fördelarna med dans för barn.