Dessa 7 unika fakta om mini-igelkottar

Jakarta - Det tar inte mycket ansträngning, att ha en kropp fylld med taggar räcker för att göra en mini-igelkott eller igelkott bli ett av de unika djuren. Men precis som andra djur har miniigelkottar också vanor, karaktärer och beteenden som gör dem ännu mer unika.

Som ett nattdjur har miniigelkottar för vana att utforska på natten. De har en ensam natur och kan skapa ett hem var som helst, från öknar, parker eller plantager. När det finns ett hot kan de rulla sig själva till en boll. Vill du veta mer unika fakta om miniigelkottar? Här är hela recensionen!

Läs också: 5 saker att vara uppmärksam på när du föder upp igelkottar

Förstå unika fakta om miniigelkottar

Innan du bestämmer dig för att hålla en miniigelkott är det bra att lyssna på olika unika fakta om detta taggiga djur, nämligen:

1.Mini igelkottar är fantastiska upptäcktsresande

Mini-igelkottsinstinkt som upptäcktsresande är extraordinär. De letar oftast efter bytesdjur genom att utforska busken, med en lång nos som ger ett starkt luktsinne. De har också böjda klor för att gräva.

2. Gruppen kallas Array

Förvänta dig inte att hitta igelkottar i stora grupper eftersom dessa taggiga djur tenderar att vara ensamma. När de grupperas gör de vanligtvis bara små grupper som kallas Arrays.

När en mini-igelkotthane hittar en kvinnlig miniigelkott, kommer han att ringa runt henne upprepade gånger i parningsritualen. Efter parning föder igelkotten fyra till sex ungar ungefär en månad senare. Den kvinnliga miniigelkotten stannar inte länge i sitt hus. Han kommer att låta ungarna leva ensamma efter fyra till sju veckor.

3. Miniigelkottar lever i olika livsmiljöer

Det finns cirka 17 arter av miniigelkottar som lever runt om i världen. De finns i Europa, Asien och Afrika och är en introducerad art till Nya Zeeland. Miniigelkottar har anpassningsförmåga som gör att de kan leva i skogar, öknar, savanner, parker och trädgårdar. De kan häcka under små buskar eller stenar eller gräva hålor i marken.

4. Mini-igelkottar har taggar som faktiskt är hår

Förutom att ge en egenskap har de 5 000-7 000 taggar som sticker längs med ryggen också en viktig skyddande funktion. Däremot är spikarna modifierade hår gjorda av keratin, och täcker baksidan till sidorna av kroppen.

De flesta miniigelkottar har ryggar från födseln. Vissa är under ett lager av vätskefylld hud och andra är täckta av ett membran. De första ryggarna som kallas hoglets är mycket mjukare. Sedan kommer dessa taggar med tiden att ersättas med starkare taggar.

5. Mini igelkott rullar ihop till en boll för täckning

När igelkottar känner sig hotade eller oroliga, kryper de ihop sig, krullar sig till en spetsboll, för att skydda sig och förhindra rovdjur från att attackera. I denna lindade form kommer igelkotten att se mycket mindre attraktiv ut för illrar, rävar och andra rovdjur.

Läs också: Så här tar du hand om en mini igelkottsbur för att hålla sig hygienisk

6. Inte alla mini igelkottar viloläge

Eftersom igelkottar lever i en mängd olika klimat runt om i världen, behöver vissa arter övervintra för att ta sig igenom de kalla vintrarna. Igelkottar i ökenområden kan dock hålla sig vakna året runt eller uppleva torpor som varar i 24 timmar eller mindre.

I de kallaste områdena kan igelkottar övervintra i sex månader; de kommer att äta före viloläge och lagra fett i flera veckor. Under denna tid vaknar igelkotten, letar efter mat och somnar om.

I grund och botten kan miniatyrigelkottar justera sitt schema och i varmare klimat eller när vintrarna är mycket varma, kanske de inte övervintrar alls.

7. Mini Hedgehog är immun mot ormgift

Liksom opossum har den europeiska minipiggsten ett protein i blodet som neutraliserar och ger naturlig immunitet mot ormgift. Det visar en studie publicerad i tidskriften Integrativ och jämförande biologi under 2016.

Förutom miniatyrigelkottar har andra djur som mangust, honungscivet och grisar också utvecklat evolutionära konvergenta anpassningar till ormgiftresistens. Värdet av motstånd mot ormgift hos miniigelkottar är mycket viktigt, eftersom de är kapabla att förtära och till och med vara resistenta mot giftiga ormbett.

Trots det är dess immunitet inte 100 procent, och om den attackeras av en mer ond orm kan miniatyrigelkotten fortfarande ge efter för bettet.

Det är några unika fakta om miniigelkottar. Om du håller en mini-igelkott, se till att ta hand om hans hälsa, okej? Använd appen att prata med veterinären, om ditt husdjur miniigelkott har hälsoproblem.

Nationella geografiska. Tillträde 2021. Igelkott.
British Hedgehog Preservation Society. Tillgänglig 2021. Grundfakta.
trädkramare. Tillgänglig 2021. 10 roliga fakta om igelkottar.