4 orsaker till Bindeng-öron som måste övervakas

, Jakarta – Bindeng är ett tillstånd där ett eller båda öronen inte kan höra ljud tydligt, som om något är dämpat. Avgränsade öron kommer säkert att störa hörseln och göra människor som upplever det obekväma. Vanligtvis blir öronen bindeng när man är på höjd eller efter simning. Förutom att inte kunna höra ljud tydligt, är andra symtom på ett blockerat öra ringljud, öronfylldhet och smärta och orsakar huvudvärk och balansproblem.

Orsakerna till öronstoppning kan variera, vanligtvis på grund av milda tillstånd som öronvax som har samlats, lyssna på musik för högt och influensa. Bindeng orsakad av dessa saker är ett mindre allvarligt tillstånd och är vanligtvis lätt att behandla. Emellertid kan blockerade öron också orsakas av allvarliga hälsoproblem. Här är orsakerna till ringade öron som du måste vara medveten om.

1. Mellanöroninfektion (otitis media)

Rapporterade från Mycket bra , barn och spädbarn löper hög risk att utveckla otitis media. Detta tillstånd uppstår på grund av en ansamling av vätska eller infektion, vilket gör mellanörat inflammerat. Öroninflammation uppstår vanligtvis när ett barn har en förkylning eller influensa. Symtom som kan orsakas inkluderar hörselsvårigheter, öron- och halssmärtor och feber.

För att hantera ringningar i öronen på grund av influensa kan du ta mediciner som innehåller avsvällande medel för att lindra symtomen. Vanligtvis kommer denna störning att försvinna inom cirka 4 till 6 veckor. Men om örat inte har förbättrats efter 6 veckor finns det en möjlighet att vätskeansamlingen har blivit infekterad och tillståndet har blivit kroniskt. Gå därför omedelbart till läkaren för att få ytterligare behandling.

2. Menières sjukdom

Ringningar i öronen kan också orsakas av Menières sjukdom. Denna sjukdom inkluderar ett tillstånd som är ganska allvarligt eftersom det kan orsaka permanent skada. Ménières drabbade kommer att uppleva symtom som hörsvårigheter, ringningar i öronen, yrsel, öronstopp på grund av tryck.

Det är inte känt vad som orsakar denna sjukdom, men man misstänker att det finns en ansamling av vätska i innerörat. Vissa tillstånd som trauma mot huvudet nära örat, allergier och virusinfektioner kan också orsaka Menières sjukdom.

Läs också: Ringer i öronen? Akta dig för Menières symtom!

3. Tinnitus

Inte bara orsakar öronen att bli blockerade, tinnitus gör också att den drabbades öron framträder ljud som ringningar, väsande, visslande, klickande eller surrande. Några av de faktorer som gör att tinnitus uppstår är musik som är för hög, icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel, eller det kan också orsakas av hälsoproblem som bihåleinflammation, huvud- eller nackskada, öronvax och andra.

Läs också: Kan det vara farligt att använda ett headset för länge?

Tinnitus kan gå över av sig själv eller ta lite tid att läka, beroende på det underliggande tillståndet. Det finns inget specifikt läkemedel för denna sjukdom, men för att lindra symtomen kan du genomgå behandling och terapi från en läkare.

4. Tumör

Tumörer längs nerven som förbinder örat med hjärnan eller i innerörat kan orsaka hörselnedsättning, inklusive ett blockerat öra. Men fall av blockerade öron orsakade av tumörer är inte alltför många.

Om du upplever hörselnedsättning på bara ett öra, ofta känner dig yr eller till och med svindel, kan det vara ett tecken på en tumör. Du rekommenderas att omedelbart gå till läkaren för ett grundligt test om du känner dessa symtom.

Läs också : Gör det inte för ofta, det är en fara för öronen

Du kan också köpa medicin för att behandla blockerade öron genom applikationen . Det är väldigt enkelt, bara stanna beställa Använd bara Apotek Deliver-funktionen så kommer din beställning inom en timme. Kom igen, ladda ner nu även på App Store och Google Play.