Mamma, så här kan du förbättra barns kognitiva förmåga

Jakarta - Varje mamma vill att hennes barn ska växa upp med optimala kognitiva förmågor, beroende på ålder. Men vad är egentligen kognitiv förmåga? Enkelt uttryckt är kognitiv förmåga en form av utveckling som syftar på förmågan att härleda mening ur kunskap från erfarenhet och information.

Kognitiva förmågor behövs av barn för att kunna lära sig olika saker, även när de går i skolan. Det är därför som mammor måste veta hur man kan förbättra barns kognitiva förmågor från tidig ålder. Hur? Låt oss se följande diskussion!

Läs också: Onlineinlärning hemma, detta är dess effekt på barns kognitiva utveckling

Tips för att förbättra barns kognitiva förmåga

Kognitiv förmåga är faktiskt mer än bara att lära sig information. Snarare är det förmågan att tänka på ny information, bearbeta den, prata om den och tillämpa den nya informationen på annan tidigare inhämtad information.

När barn blir vuxna utvecklar de förmågan att tänka på en högre nivå. De kan bearbeta information på ett skickligare sätt och göra kopplingar till annan information lättare. Med andra ord, deras tankeförmåga blir bättre.

Barn bör kunna förbättra sin förmåga att fokusera, komma ihåg information och tänka mer kritiskt när de blir äldre. Kognitiva förmågor gör det möjligt för barn att förstå sambandet mellan idéer, att förstå orsaksprocesser och förbättra sina analytiska färdigheter.

Så att förbättra kognitiva förmågor kan inte bara gynna barn i klassrummet, utan även utanför klassrummet. Så, hur kan man förbättra barns kognitiva förmågor? Här är några tips:

1. Bjud in att läsa böcker

Förutom att det är ett sätt att koppla av tillsammans innan läggdags, kan barnen att läsa böcker också förbättra deras kognitiva förmågor. Att läsa böcker kan utveckla barns tankeförmåga, träna resonemang och problemlösning.

Det är viktigt att vara uppmärksam på de böcker du väljer att läsa med dina barn. För mammor vill inte bara involvera dem i bra berättelser, utan det är också en bra idé att välja böcker som förbättrar deras kognitiva förmågor.

Läs också: 4 stadier av ditt barns kognitiva utveckling i Piagets teori

2. Spela eller lyssna på musik tillsammans

En annan aktivitet för att förbättra barns kognitiva förmågor är att spela eller lyssna på musik tillsammans. Att spela ett musikinstrument är ett känslomässigt stimulerande sätt att utveckla koordination och fantasi. De instrument som tilltalar barn mest är trummor, klaviatur och piano.

3. Bjud in att spela olika spel

När barn blir äldre är det en bra idé att låta dem leka med spel och aktiviteter som hjälper till att stimulera tankeförmågan.

Försök få dina barn att leka kurragömma, brädspel, gåtor, pussel och olika andra spel. Sådana spel kan träna dem att lösa problem, vara kreativa och fatta beslut.

4. Skapa konst och hantverk

Att bjuda in barn att göra konstverk och hantverk, förutom att utöva kreativitet, förbättrar också deras kognitiva förmågor. Tillhandahåll lådor med konst- och hantverksartiklar, som fingerfärg, kritor, papper, leksaksljus och färgad krita.

Låt sedan barnet vara kreativt, gör vad han vill. Denna metod kan träna barn att tänka kreativt och fatta konstnärliga beslut. Genom att göra konsthantverk kommer barn också att tränas i att genomföra eller ansvara för det de vill göra.

Läs också: Barn glömmer lätt, akta dig för lindriga kognitiva störningar

5. Be barnen att namnge färger och former

Detta kan påbörjas sedan barnet är 1-2 år. Efter att ha introducerat de olika färgerna och formerna, försök att be honom att namnge dem. Detta kan vara ett sätt att träna barn att identifiera saker som redan är kända eller lärt ut för dem.

Det är några tips för att förbättra barns kognitiva förmågor. Tänk på att varje barn har sin egen nivå av tillväxt, intresse och talang. Som förälder är det viktigt att ge så mycket stimulans som möjligt, men fokusera inte bara på akademiska prestationer.

Det är också viktigt att erkänna barnens intressen och talanger och alltid behålla sin hälsa. Om barnet har hälsoproblem, använd appen att prata med barnläkaren genom chatt , när som helst och var som helst.

Mycket bra familj. Tillgång 2021. Varför kognitiva milstolpar är viktiga.
mamma. Åtkomst 2021. 5 sätt att förbättra ditt barns kognitiva förmågor.
Uppfostra barn. Tillgänglig 2021. Tänka och leka: Småbarn.
Hjälp mig att växa. Åtkom 2021. Sätt att uppmuntra kognitiv utveckling.