Känn till 4 typer av hormoner för mental hälsa

, Jakarta - Hormoner är kemiska föreningar i kroppen som produceras av olika körtlar i hela kroppen. De färdas genom blodomloppet, samt fungerar som budbärare och spelar en roll i många kroppsliga processer.

En av hormonernas viktiga funktioner är att reglera humöret. Vissa typer av hormoner i kroppen har varit kända för att hjälpa till att främja positiva känslor, inklusive lycka och njutning. Därför, för att upprätthålla mental hälsa, måste du känna till följande typer av "lyckliga hormoner" och hur du ökar dem i kroppen!

Läs också: 6 typer av mat som gör dig lycklig

Typer av glada hormoner

Dessa "lyckliga hormoner" inkluderar:

• Dopamin. Även känt som "må bra"-hormonet, är dopamin ett hormon och signalsubstans som är en viktig del av hjärnans belöningssystem. Dopamin är förknippat med behagliga förnimmelser, tillsammans med inlärning, minne, motoriska systemfunktioner och mer.
  • Serotonin . Dessa hormoner (och neurotransmittorer) hjälper till att reglera humör samt sömn, aptit, matsmältning, inlärningsförmåga och minne.
  • Oxytocin . Ofta kallat "kärlekshormonet", oxytocin är viktigt för förlossning, amning och starka förälder-barn-band. Detta hormon kan också bidra till att öka tillit, empati och bindning i relationer, och oxytocinnivåerna ökar i allmänhet med fysisk tillgivenhet som kyssar, kramar och samlag.
  • endorfiner. Endorfiner är kroppens naturliga smärtstillande medel, som kroppen producerar som svar på stress eller obehag. Endorfinnivåerna tenderar också att öka när du gör aktiviteter som orsakar tillfredsställelseskänslor som att äta utsökt mat, träna eller ha sex.

Läs också: Tillräckligt med sömn kan göra dig lycklig, detta är ett faktum

Detta är ett naturligt sätt att öka det lyckliga hormonet

Det finns många sätt du kan göra för att öka de lyckliga hormonerna i kroppen, inklusive:

Gå ut

Vill du öka dina nivåer av endorfiner och serotonin? Ett av de enklaste sätten att göra detta är att spendera tid utomhus, i solen för att vara exakt. Solexponering kan öka produktionen av serotonin och endorfiner. Du kan börja med en lugn promenad i 10 till 15 minuter utomhus varje dag.

Sport

Träning har många fysiska hälsofördelar och det har också en positiv inverkan på det känslomässiga välbefinnandet. Träning är ett utmärkt sätt att frigöra endorfiner och kan även öka dopamin- och serotoninnivåerna. Så, för en sund mentalitet, se till att du också har en frisk kropp med regelbunden träning.

Skratta med vänner

Att skratta med nära vänner kommer inte att lösa de nuvarande hälsoproblemen. Detta är dock ett naturligt sätt som du kan göra för att lindra känslor av ångest eller stress. Detta beror på att när du skrattar kommer dopamin och endorfiner att öka, så ditt humör förbättras. Speciellt om detta skratt görs med personen du älskar, kommer detta också att utlösa frisättningen av oxytocin.

Laga favoritmat med älskare

Denna metod kan öka de fyra lyckliga hormonerna. För det första kan att äta bra mat utlösa frisättningen av dopamin tillsammans med endorfiner. Att dela mat med en älskare kommer att öka oxytocinnivåerna.

Vissa livsmedel kan också ha en inverkan på hormonnivåerna, så tänk på följande när du planerar måltider för att öka dina glada hormoner:

• Kryddig mat, som kan utlösa frisättningen av endorfiner.
  • Yoghurt, nötter, ägg, kött med låg fetthalt och mandel, som är några av de livsmedel som är förknippade med frisättningen av dopamin.
  • Livsmedel som innehåller mycket tryptofan, vilket har kopplats till ökade serotoninnivåer.
  • Livsmedel som innehåller probiotika, såsom yoghurt, kimchi och surkål, kan påverka hormonfrisättningen.

musik

Att spela ett instrument eller lyssna på musik kan öka mer än ett lyckligt hormon. När du lyssnar på instrumental musik, särskilt musik som ger dig gåshud, ökar det produktionen av dopamin i hjärnan.

Att lyssna på vilken musik du vill kan också hjälpa dig att få dig på bättre humör. Dessa positiva förändringar i humör kan sedan öka serotoninproduktionen.

Musiker kan också uppleva frisättningen av endorfiner när de gör musik. Att göra och framföra musik genom att dansa, sjunga eller spela trummor får kroppen att frigöra endorfiner som är bra för kroppen.

Läs också: Känn till de hormoner som påverkar menstruationscykeln

Det finns faktiskt många sätt att öka de lyckliga hormonerna i kroppen, som meditation, massage, sova tillräckligt, leka med husdjur eller ta en romantisk promenad med din partner. Du kan också be läkaren om andra tips för att öka lyckohormonerna på . Läkare kommer alltid att vara redo att ge dig hälsoråd endast via en smartphone.

Biomed Atlas. Åtkomst 2020. Viktig guide till serotonin och de andra glada hormonerna i din kropp.
Healthline. Åtkomst 2020. Hur du hackar dina hormoner för ett bättre humör.
Reader's Digest Magazine. Åtkomst 2020. 5 glada hormoner och hur man ökar dem naturligt.