Dessa är egenskaperna hos normala fosterrörelser

, Jakarta - Ett rörande tecken på graviditet, vilket är när mamman först känner känslan av fostrets rörelse i livmodern. Denna rörelse visar att barnet lever och utvecklas väl. Tänk på att varje bebis är unik och det är viktigt för mammor att känna till barnets rörelsemönster.

Mamman kan känna att barnet rör sig, det kallas detta "påskynda" , vilket inträffar cirka 18 veckor efter att du blivit gravid. Om det är din första graviditet kan det hända att rörelse inte inträffar förrän efter 20 veckor. Så, vad är egenskaperna hos normala fosterrörelser?

Läs också: Orsaker till allergier som dyker upp plötsligt under graviditeten

Egenskaper för normal fosterrörelse

Vilken typ av rörelse mamman känner beror på vad barnet gör, och stadiet av tillväxt och utveckling. Alla barn är olika, vissa mer aktiva än andra.

Den första känslan du kan känna är ett fladder (som fjärilar i magen), en väsande känsla, vältning, fall eller en liten spark. När graviditeten fortskrider blir rörelserna vanligtvis mer distinkta och förekommer oftare.

När barnet växer sig större och starkare känns huden sträckt över livmodern. På så sätt kommer mamman lättare att känna fostrets sparkar, punkteringar och armbågar. Under tiden, mot slutet av graviditeten, kändes sparken mot revbenen och var smärtsam.

Fostrets rörelse som mamman känner är en indikation på att barnet växer i både storlek och styrka normalt. En gravid kvinna kommer att vara känslig för barnets aktiviteter i livmodern, till exempel:

• Rörelsefrekvens (mindre eller oftare än förväntat).
  • Rörelseintensitet (svagare eller starkare än förväntat).
  • Rörelsens varaktighet (kortare eller längre än förväntat).
  • Karaktärsrörelse (mönsterändringar, långsammare eller snabbare än förväntat).

Läs också: Vad gör att gravida kvinnors vikt svårt att öka?

Hur ofta förekommer fosterrörelser?

Efter att mamman lätt kan känna barnet (cirka 20-24 veckor), kommer mamman att vara mer frekvent eller se rörelsen. Men mamman känner kanske inte alltid fostrets rörelse, speciellt när hon är upptagen eller inte uppmärksammar.

Bebisar tenderar att röra sig mer vid vissa tidpunkter. Fostret kan vara mer aktivt när mamman sover och när hon vaknar. Vanligtvis sover barn i livmodern i 20-40 minuter till 90 minuter åt gången. När en bebis ligger i livmodern och sover, rör den sig inte.

Mamman kanske inte märker barnets rörelser när hon sitter, står, ligger ner och koncentrerar sig på det. Ditt barns rörelser kan förändras när de växer och utvecklas, och de kommer att bli mer rörliga under tredje trimestern.

Mot slutet av graviditeten (efter 36 veckor) börjar barnets rörelseomfång minska. På grund av detta kan den typ av rörelse som du märker och känner förändras. Det bör förstås, ett friskt barn kommer att fortsätta att röra sig under hela graviditeten fram till förlossningen.

Läs också: Vikten av att skydda huden från solen under graviditeten

Om fostrets rörelse är minskad eller inaktiv

Kom ihåg att varje graviditet kan vara olika. Graviditetsupplevelser, vänner och familjemedlemmar kan ha olika berättelser om aktivitetsnivån hos barnet i livmodern. Även den första och andra graviditeten som mödrar upplever kan vara olika.

Men i grunden har ett friskt foster egenskaper, nämligen aktiv fosterrörelse i livmodern, normal tillväxt och utveckling av organ, regelbunden hjärtrytm och förändringar i fostrets position före förlossningen.

Så när mamman känner att fostrets rörelse minskar eller blir inaktiv som vanligt, är det nödvändigt att omedelbart meddela läkaren genom ansökan . Om du behöver boka tid hos en gynekolog på närmaste sjukhus genom ansökan . Detta beror på att en minskning av fostrets rörelse indikerar ett potentiellt allvarligt problem som måste behandlas av en läkare tidigt.

WebMD. Tillgänglig 2021. Feeling Your Baby Kick
Graviditet födelse och bebis. Tillgänglig 2021. Babyrörelser under graviditeten
Healthline. Tillträde 2021. Kan en bebis vara för aktiv i livmodern?